Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tysiące wrocławian na nowym terminalu [wideo]

Kinga Czernichowska
Kinga Czernichowska
Nowy terminal przeżywa dzisiaj prawdziwe oblężenie.
Nowy terminal przeżywa dzisiaj prawdziwe oblężenie. Kinga Czernichowska
25 lutego nowy terminal wrocławskiego lotniska przeżywa oblężenie z okazji dnia otwartego. Przeczytaj rozmowę z jego architektem.

Zobacz galerię zdjęć z nowego terminalu

W sobotę tłumy wrocławian przyszły zobaczyć, jak od środka wygląda nowy terminal. Oficjalne otwarcie zaplanowano na wtorek, 28 lutego.

- Tylko do godz. 14. nowy terminal odwiedziło w sobotę kilka tysięcy wrocławian - mówi Aleksandra Palus, zajmująca się promocją wydarzenia.

Zwiedzającym podobał się nowy terminal.

- Widać duży przeskok w porównaniu do starego terminalu. Pracowaliśmy razem na tym poprzednim i naprawdę muszę przyznać, że różnice są ogromne - mówi Konrad, który na dzień otwarty przyszedł razem z dziewczyną, Karoliną.

Nowy terminal będzie otwarty do godz. 18. Można oglądać poziomy 0 i +1. Obiekt jest cztery razy większy od dotychczasowego i może obsłużyć trzy miliony pasażerów. Planowane są kolejne zmiany. Jakie? O to zapytaliśmy Mariusza Rutza, architekta nowego terminalu. Koszt inwestycji to 250 mln zł netto.


Mariusz Rutz: To jeden z najlepszych terminali w Europie

Zaprojektował pan nowy, wrocławski terminal. Z czego jest pan najbardziej dumny?

Cieszymy się bardzo, że wreszcie w Polsce można budować obiekty publiczne o takiej skali, rozmachu. Takie, które wcześniej powstawały tylko w Europie Zachodniej.

Czym wyróżnia się ten terminal?

Najbardziej rozpoznawalnym elementem jest jego dach. Terminal został skonstruowany na zasadzie wielkiej hali, uwzględniliśmy wszystkie aspekty niezbędne do funkcjonowania portu lotniczego. Dach dominuje nad całością, ma bardzo charakterystyczną formę - pofalowane płaty, pozostawiające między sobą szczeliny, które z kolei zawierają przeszklenia oświetlające wnętrze hali. Sama fasada, która jest również ze szkła, mogłaby być niewystarczająca dla oświetlenia wnętrza budynku.

Na nowym terminalu mamy więcej zieleni. To koncepcja zaczerpnięta ze wzorców zachodnich?

Ta koncepcja zieleni była bardzo istotna dla terenu wokół terminalu, ale też wewnątrz. Drzewa, które tu widzimy, mają wzbogacać wnętrze obiektu. My budowaliśmy to lotnisko tak naprawdę na zielonej łące, mimo że tuż obok jest też pas startowy. To dało nam możliwość zaprojektowania obiektu z odpowiednim rozmachem.

Projektujemy lotniska od wielu lat. Mamy na swoim koncie np. terminale we Frankfurcie i Duesseldorfie, teraz jeszcze wspólnie z innym biurem pracujemy nad lotniskiem w Berlinie. Te doświadczenia zaowocowały tym, że projektujemy również terminale w Polsce.

Jak wypadamy z naszym terminalem na tle innych krajów?

Wystarczy spojrzeć na twarze osób zwiedzających. Możemy być optymistami. Ten obiekt podnosi poprzeczkę. Pamiętajmy, że wrocławski terminal nie jest terminalem przesiadkowym, tak jak np. Frankfurt, tylko regionalnym. Jeśli chodzi o lotniska do 4 mln pasażerów, to jest to jeden z najlepszych terminali w Europie.

Czyli będziemy dobrze przygotowani przed Euro?

Nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości.

Dziękuję bardzo za rozmowę.


Czytaj też:



Rozmrażamy zimę [konkurs]


Twórz z nami MM Wrocław


Koncerty we Wrocławiu w 2012


Sky Tower w kadrze MM [konkurs]

**

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Trener Wojciech Łobodziński mówi o sytuacji kadrowej Arki Gdynia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto