Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybkimi pociągami z Wrocławia do Warszawy (ZDJĘCIA)

MAG, BJO
Pociągi zostaną wyprodukowane w firmie Alstom we Włoszech
Pociągi zostaną wyprodukowane w firmie Alstom we Włoszech Fot. materiały producenta/Alstom
PKP Intercity zamierza skierować na trasę między Wrocławiem a Warszawą super szybkie pociągi Pendolino. W 3,5 godziny do stolicy będziemy mogli dojechać za dwa lata.

Pociągi miały kursować na trasie Gdynia - Warszawa - Kraków - Katowice. Prezes PKP Intercity zapowiedział jednak, że szybkie połączenie z Warszawą zyska też Wrocław. Dzięki nowym pociągom czas podróży z Wrocławia do Warszawy przez Opole i Częstochowę ma się skrócić do 3 godzin i 30 minut.

- Pierwsze gotowe pojazdy trafią do nas w 2014 roku - mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity. Polski przewoźnik kupił pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 roku. Kontrakt o wartości 665 milionów euro obejmuje dostawę dwudziestu składów, które mogą rozwijać prędkość nawet do 250 kilometrów na godzinę, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz utrzymanie techniczne pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to około 400 mln euro.

Zobacz też: Paulina Krupińska - Miss Polonia 2012. Wrocławianka odpadła z finału (ZDJĘCIA)

Nowoczesne pociągi osiągają prędkość 250 km/h. Na taką szybką jazdę nie mamy jednak co liczyć. Powód? Tory w naszym regionie nie są przystosowane do tego, by składy mogły się aż tak rozpędzić. - Na Dolnym Śląsku mamy dwie zmodernizowane linie kolejowe, gdzie pociągi mogą rozwijać prędkość 160 mk/h - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych. - To trasa E30 Węgliniec - Legnica - Wrocław - Opole, i trasa E59 Wrocław - Poznań. 160 km/h jest więc granicą, której na naszych torach Pendolino nie przeskoczy.

Pojawił się też problem z finansowaniem szybkich pociągów. Połowę pieniędzy na ich zakup miała dołożyć Unia Europejska. Przewoźnik w tym miesiącu otrzymał jednak stanowisko Unii, w którym Bruksela zapowiada dofinansowanie jedynie w wysokości 22 procent wartości projektu.

- Teraz będziemy starali się pozyskać pieniądze z unijnego programu pomocy regionalnej, a więc z innego źródła, niż zakładaliśmy pierwotnie - mówi Beata Czemerajda. - Obu stronom zależy na sukcesie, dlatego zakładamy, że uda nam się pozyskać te środki - dodaje.

Pendolino ma ruszyć w trasę pod koniec 2014 roku lub na początku 2015 roku.

Co sądzicie o pomyśle wprowadzenia superszybkich pociągów na polskie tory? Podyskutujcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto