Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Płatnego Parkowania Kraków: kup abonament na rozszerzoną strefę

Piotr Rąpalski
Wojciech Matusik
Już od środy można składać wnioski o abonament parkingowy w rozszerzonej strefie płatnego parkowania. Ta co prawa powiększy się dopiero z dniem 1 lutego 2014 r., ale obejmie co najmniej 28 tys. mieszkańców.

Urzędnicy obawiając się szturmu na okienka w swoich biurach i proszą o jak najszybsze załatwienie tej sprawy. Problem w tym, że kierowcy muszą w nowej strefie wybrać cztery ulice, na których będą parkować. Taki projekt uchwały przegłosowali radni miejscy w kwietniu.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu uważa go za niefortunny. Na niektórych ulicach miejsc postojowych może po prostu nie starczyć. Poza tym nowi mieszkańcy strefy mogą poczuć się „oszukani”, bo w „starej” strefie można parkować na całym jej obszarze.

Dziś strefa obejmuje Stare Miasto (P1), Kazimierz (P2) i część Grzegórzek, między ulicami Lubicz i Wita Stwosz (P3). Od 1 lutego 2014 roku rozszerzy się o kolejną część Grzegórzek (P4), Stare Podgórze (P5) oraz podzieloną na pięć podstref strefę P6 (części Krowodrzy, Zwierzyńca, os. oficerskiego).

Mieszkańcy tego rejonu miasta będą płacić takie same abonamenty (10 zł miesięcznie), ale zaparkują tylko na swojej ulicy i trzech ulicach z nią stycznych. Taki zapis wprowadziła poprawka radnych PO. - To niefortunny zapis, który może wprowadzić wiele zamieszania – komentuje Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT. - Byłem sceptyczny co do tego pomysłu. Części radnych chodziło o uporządkowanie parkowania. Jeśli to się nie sprawdzi zmienimy uchwałę – mówi Grzegorz Stawowy, szef rządzącego w radzie miasta klubu PO.

Mieszkańcy mogą składać wnioski o wydane abonamentu z identyfikatorem w biurach przy ul. Kalwaryjskiej 35, Centralnej 53, Grunwaldzkiej 8 a za jakiś czas również w punkcie, który zostanie uruchomiony na stadionie Wisły Kraków. Trzeba przedstawić dokument o zameldowaniu na terenie danej strefy, inny potwierdzający własność pojazdu oraz podać cztery ulice na których chcemy parkować.

Abonament będzie wydany w ok. 14 dni. Przez ten czas będziemy mogli jednak parkować posługując się potwierdzeniem złożenia wniosku. W awaryjnych sytuacjach jeśli urzędnicy nie zdążą wydać nam identyfikatora do 1 lutego. Właściciele pojazdów wniosek mogą złożyć też przez internet na stronie www.zikit.krakow.pl/strefa-platnego-parkowania/kup-abonament. W tym wypadku gotowy abonament będzie do odebrania w ciągu pięciu dni. Urząd odeśle nam plik, który trzeba wydrukować i włożyć za szybę samochodu.

Równocześnie radni przegłosują w środę powstanie miejskiej spółki parkingowej, która zajmie się strefą, a do 2018 roku przejmie ją w całości od prywatnych firm, które nią dziś zarządzają. 1 kwietnia skończy się umowa na obsługę strefy P1 i P2, w 2016 roku na P3 (miasto przejmie parkomaty i obsługę).

Z kolei w 2018 roku przejmie nowe części strefy, którymi na razie zajmuje się wybrana w przetargu firma. Za 45 mln zł postawi 470 parkomatów.

Większa strefa ma przynosić miastu 42,6 mln zł przychodów rocznie. Jej utrzymanie, kosztować będzie natomiast 18 mln zł. Różnicę, ok. 24 mln zł spółka miejska ma przeznaczać na budowę parkingów i miejsc postojowych w Krakowie. Pieniędzy ma być jeszcze więcej gdy zakończą się umowy z firmą obsługi strefy. Zarządzanie nią przez spółkę miejską ma być tańsze. Firma pobiera ok. 2 mln zł rocznie z opłat z parkomatów.


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto