Rodzinna wycieczka rowerowa na świętą górę

Bartosz Rutkowski
Na szczycie Ślęży trzeba obejrzeć słynną rzeźbę niedźwiedzia
Na szczycie Ślęży trzeba obejrzeć słynną rzeźbę niedźwiedzia materiały prasowe
Zapraszamy na wyprawę jednośladem na Ślężę: z Wrocławia najszybciej możemy dojechać trasą nr 8 w kierunku na Wałbrzych. Proponujemy jednak boczną drogę przez Komorowice i Wilczków

Mimo że wakacje mają się ku końcowi, warto nacieszyć się ostatnimi tygodniami słoń-ca. Najwyższy czas wyciągnąć swój rower, naoliwić łańcuch i sprawdzić hamulce. W tym tygodniu proponujemy jedną z popularniejszych tras rowerowych na Dolnym Śląsku - z Wrocławia, prosto na Ślężę. Jeżeli zdecydujemy się wjechać na szczyt,długość trasy wyniesie ponad 50 km w jedną stronę.

Zobacz też:***Śnieżka - krótki poradnik dla początkujących**

Na Ślężę najszybciej dojedziemy trasą nr 8 w kierunku na Wałbrzych. Niestety, jest to ruchliwa droga tranzytowa. Na rodzinną wycieczkę znacznie lepiej nadaje się boczna trasa przez Komorowice, Wilczków i Przecławice. Z centrum miasta najlepiej kierować się ul. Powstańców Śląskich, ścieżką rowerową aż do parku Południowego. Po dotarciu do skrzyżowania Ślężnej z Sudecką i przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym i skręcamy w jedną z osiedlowych uliczek, np. Wojszycką, a następnie Agrestową. Dojeżdżamy do ul. Zwycięskiej, gdzie skręcamy w lewo a następnie w prawo w ul. Generała Tadeusza Kutrzeby. Kierując się cały czas prosto, dojedziemy do wsi Wysoka i znajdziemy się poza Wrocławiem. Za wsią kierujemy się dalej na południe i przejeżdżamy pod autostradą A4. Niecały kilometr dalej, znajduje się wieś Komorowice, a następnie Szukalice. Gdy dojedziemy do skrzyżowania, należy skręcić w prawo w Galowice.

Teraz czeka na nas ok. 10-km odcinek. Kierujemy się na Przecławice, przez Wilczków i Jaksonów. Na głównym skrzyżowaniu w Przecławicach najlepiej pojechać prosto, polną drogą do Tyńca. Nie powinniśmy napotkać żadnych samochodów, naszymi jedynymi towarzyszami będą cisza i spokój. Przygotujmy się jednak na dziury w nawierzchni.
W Tyńcu znowu przenosimy się na asfalt. Jedziemy do Jordanowa Śląskiego, przecinając trasę nr 8, którą tak skrzętnie omijaliśmy. Po ok. 14 km wjedziemy do wsi Świątniki, gdzie możemy podziwiać zabytkowy kościółek z XIV w. oraz pałac z XVIII w. Za Świątnikami skręcamy w lewo, pod górkę, w kierunku Będkowic i Księginic Małych. Z tej odległości masyw Ślęży będzie doskonale widoczny. Gdy dojedziemy do Będkowic, należy skręcić w lewo na Wiry i Sulistrowiczki.

W tym momencie jesteśmy już bardzo blisko celu. Musimy również zdecydować, czy zamierzamy wjechać na sam szczyt, czy też podziwiać Ślężę, stojąc u jej podnóża. Aby dojechać na samą górę od Przełęczy Tąpadła, musimy pokonać około 3 kilometrów. Pierwszy odcinek nie powinien sprawić nam trudności. Leśna ścieżka jest ubita i szeroka. Po pokonaniu 2 kilometrów zaczynają się schody. Nachylenie terenu i luźne kamienie to główne przeszkody, na które trzeba uważać. Ostatnie 150 metrów jest dość strome.

W końcu dotarliśmy na szczyt. Z góry możemy podziwiać panoramę Dolnego Śląska lub odpocząć w Domu Turysty PTTK. Na szczycie znajdziemy również kościół pw. Najświętszej Marii Panny, słynną rzeźbę niedźwiedzia oraz 12-metrową wieżę obserwacyjną, z której roztacza się widok na Nizinę Śląską, Jezioro Mietkowskie, Wrocław, Góry Sowie oraz Sobótkę.

Gdzie spać
W Sobótce, przy ul. Słonecznej 5, możemy wynająć jeden z dwóch pokojów w Słonecznym Apartamencie. Cena wynosi 120 zł za dobę. Więcej na stronie www.atsobotka.pl.
Przenocować możemy również w Domu Pielgrzyma. Ceny pokojów zaczynają się od 60 zł. Pensjonat znajduje się na ul. Słonecznej 20 w Sobótce. Więcej na www.dompielgrzymasobotka.pl.
Pokoje od 130 zł oferuje pensjonat Pod Jeleniem przy Rynku 8 w Sobótce. Strona internetowa www.pod-jeleniem.pl.

Gdzie zjeść
Dania w cenie od 20 do 40 złotych oferuje restauracja Szczere Pole w Sobótce przy ulicy Armii Krajowej 6 (pod ślężańskim parkingiem). Możemy tu zjeść m.in. pierś kurczaka, spaghetti czy polędwiczki z pęczakiem.
Pstrąga lub golonkę możemy zjeść w Zajeździe nad Potokiem w Będkowicach przy ul. Wolności 3. Za rybę zapłacimy 12 złotych. Żurek z kiełbasą będzie nas kosztował 8 złotych.
Dobrze zjeść możemy również w restauracji Baszta w Sobótce na ulicy Chwałkowskiej 1. Wszystkie dania mięsne kosztują w granicach 10-15 złotych. Za deser lodowy zapłacimy 8 złotych. Więcej na stronie www. basztarestauracja.pl.