Profil Zaufany – kontakt z urzędem bez wychodzenia z biura

Materiał informacyjny
Polski przedsiębiorca może dziś załatwić większość spraw urzędowych przez internet. Dlatego jednym z pierwszych kroków na drodze do rejestracji własnej działalności gospodarczej, powinno być założenie Profilu Zaufanego. Dzięki niemu w szybki i łatwy sposób potwierdzimy naszą tożsamość w kontaktach z urzędami.

Katalog spraw urzędowych, które przedsiębiorca może załatwić online, stale się powiększa. Przez internet nie tylko zarejestrujemy firmę, ale również zgłosimy zmianę danych firmy, załatwimy sprawy w ZUS albo zarejestrujemy się do VAT.

Do czego służy Profil Zaufany

Profil Zaufany to narzędzie, które służy do potwierdzania tożsamości przy załatwianiu spraw urzędowych (jest przypisany do konkretnego PESEL). Działa jak podpis elektroniczny. Posiadając Profil Zaufany, nie trzeba drukować, podpisywać i skanować dokumentów. Można załatwiać sprawy urzędowe bez użycia papieru.

Jak założyć Profil Zaufany

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby. Pierwszy, to rejestracja w serwisie pz.gov.pl, wypełnienie wniosku i udanie się do punktu potwierdzającego profil. Drugi sposób nie wymaga wizyty w punkcie potwierdzającym. Niektóre banki oferują możliwość założenia i potwierdzenia Profilu Zaufanego przez swoje serwisy bankowości internetowej. Taką usługę świadczą obecnie platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, BZ WBK, mBank i Alior Bank (aktualna lista na stronie pz.gov.pl). W tym przypadku nie ma konieczności potwierdzania profilu - bank sam przekaże dane do serwisu pz.gov.pl

Profil Zaufany ważny jest 3 lata. Po upływie tego czasu możesz przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata.

Co ważne, założenie Profilu Zaufanego jest bezpłatne!

Co można załatwić za pomocą Profilu Zaufanego

Posługując się Profilem Zaufanym można podpisywać dokumenty wysyłane przez internet do urzędów. Poza rejestracją firmy, rejestracją VAT, sprawami w ZUS, profil będzie przydatny m.in. przy załatwianiu koncesji, rejestracji kasy fiskalnej, podpisywania JPK VAT czy przy załatwianiu zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Warto jednak pamiętać, że Profilem Zaufanym nie można podpisywać deklaracji i informacji podatkowych (służy do tego serwis e-Deklaracje). Nie można też załatwić niektórych spraw związanych z prowadzeniem spółek.

Profil Zaufany a podpis elektroniczny

Profil Zaufany służy do kontaktu z administracją. Jest bezpłatny. Przedsiębiorcy, którzy preferują komunikację elektroniczną, mogą również posługiwać się podpisem elektronicznym (kwalifikowanym). Jest to narzędzie płatne (w odróżnieniu od Profilu Zaufanego), można nim podpisywać np. dokumenty handlowe.

Więcej informacji na temat Profilu Zaufanego i podpisu elektronicznego znajdziesz na stronie biznes.gov.pl/profil

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3