Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwsze koncerty w Narodowym Forum Muzyki. Kiedy otwarcie? (ZOBACZ)

Małgorzata Matuszewska
Uroczyste otwarcie Narodowego Forum Muzyki odbędzie się 4 września. Zanim jednak Forum zostanie oficjalnie otwarte, już trwają w nim koncerty testowe z publicznością (zorganizowane przede wszystkim po to, by wypróbować i dostroić akustykę sal, jednak bilety na wszystkie testowe koncerty zostały już sprzedane). Próby do koncertów, m.in. zaczynającego się 6 września 50. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i akustyczne dostrajanie dużej sali, już trwają.

– Po pierwszych testowych koncertach już wiemy, że akustyka jest świetna – stwierdził Andrzej Kosendiak, dyrektor NFM, na dzisiejszej (14 sierpnia) konferencji prasowej. – Tak dobra, że nawet szept w czasie koncertu jest niebezpieczny, bo słychać go o pięć rzędów od siedzącego i szepczącego melomana – zażartował.

W sali głównej otwierane są potężne bramy (fragmenty ścian), za którymi jest pustka. W czasie dzisiejszej próby cały czas z różnych miejsc sali słuchał dźwięków Tateo Nakujima z firmy Arup, kanadyjski znakomity akustyk. W ten sposób dostrajał salę.

– Pan Nakujima jest z nowojorskiej firmy Artec Consultants Inc (Arup), znanej z innowacyjnego projektowania widowiskowych obiektów, która wygrała z inną firmą nasz przetarg. Wybraliśmy ją, bo nie tylko jeden obiekt zaprojektowała świetnie akustycznie, ale ma w tym ogromne doświadczenie. Firmy akustyczne analizują te najstarsze obiekty, w których wykonywana jest muzyka, nawet XVII-wieczne i zastanawiają się, dlaczego gdzieś brzmi tak świetnie, a gdzie indziej nie – opowiadał Andrzej Kosendiak.

Narodowe Forum Muzyki pełne dźwięków

Chodzi o to, by sale były dostrojone tak, by najlepiej, jak można, brzmiały w nich wszystkie rodzaje muzyki. – Innej akustyki potrzebuje chór, innej orkiestra symfoniczna, jeszcze innej jazzowy zespół – podkreślił Andrzej Kosendiak.

Akustyka będzie sterowana bramami w ścianach, podwieszanymi elementami sufitu, ogromnymi kotarami tłumiącymi dźwięki (jeśli się ich nie używa, brzmienia będą bardziej donośne). Akustyce służy także dębowa podłoga, mająca funkcję rezonansowego pudła. – Krzywizny ścian zostały tak zaprojektowane, by były odbicia dźwięków. Chcemy, by słychać było wszystkie częstotliwości dźwięków, a odbicia powinny być częste, nie czekać na następny dźwięk. Dla potrzeb dobrej akustyki został wykorzystany beton – dodał Andrzej Kosendiak.

Za ścianami sal koncertowych jest 10 cm pustki i dopiero za nią zewnętrzna ściana budynku. Konstrukcja nie może przenosić drgań. Nawet klimatyzacja została dostosowana do potrzeb akustyki. – Rury muszą mieć odpowiednią szerokość, by nie grały. Chcieliśmy pełnego przestrzennego brzmienia – tłumaczył Andrzej Kosendiak.

Wkrótce w NFM planowany jest koncert dla Solidarności, z piosenkami Jana Kaczmarka, więc przetestowane zostaną też głośniki. Świetnie zabrzmiał chór pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, który miał próbę przed Wratislavią w jednej z kameralnych sal. Chór zaśpiewał _Les chansons _Oliviera Messiaena. W dużej sali Benjamin Schwartz dyrygował orkiestrą, wykonującą _Morze _Claude'a Debussy'ego.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE:

Narodowe Forum Muzyki – kameralnie

Kameralna sala, którą odwiedzili dziennikarze, jest umieszczona 14,5 m pod poziomem gruntu. – Najwyższy punkt obiektu nie może przekraczać 30 metrów, więc musieliśmy zejść w dół – tłumaczył Andrzej Kosendiak. W sali jest płaska podłoga. Tu gościć będzie jazz i młoda muzyka. – Forum chce brzmieć wszystkimi rodzajami dźwięków, a jedynym kryterium jest jakość – mówi Andrzej Kosendiak. W Sali Czerwonej, również położonej pod gruntem, najbliższy koncert odbędzie się w ramach Forum Musicum 21 sierpnia.

Narodowe Forum Muzyki – chluba Wrocławia

Być może tańsze byłoby postawienie budynku, który nie miałby tak doskonałej akustyki. – Tu jest przestrzeń, szlachetny, pełny dźwięk, ciepłe i bogate brzmienie – tłumaczył Andrzej Kosendiak. – Zależało nam na jakości. Inwestycja, bez możliwości dostrajania sali, byłaby loterią. Dźwięk mógłby brzmieć źle, a złych sal koncertowych jest sporo. My mamy jedną z najnowocześniejszych i najlepszych na świecie – powiedział.

Budowa Narodowego Forum Muzyki kosztowała ponad 350 mln zł, z czego prawie połowa pochodzi ze środków unijnych. Koncertować w nim będą: Orkiestra i Chór Narodowego Forum Muzyki, Wrocławska Orkiestra Barokowa, NFM Leopoldinum, LutosAir Quintet, Chór Chłopięcy NFM, Polish Cello Quartet, Lustosławski Quartet, mniejsze zespoły. Odbywać się będą festiwale: Wratislavia Cantans, Jazztopad, Leo Festiwal, Akademia Haendlowska, Forum Musicum, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova.

Forum pomieści też księgarnię Meloman, przeniesioną z budynku Filharmonii Wrocławskiej (budynek czeka na remont, będzie tam sala koncertowa dla wrocławskich szkół muzycznych). Sale w NFM można też wynajmować na konferencje i koncerty. – Sprawdzamy repertuar i wykonawców, chcemy utrzymać wysoki poziom, ale zapraszamy wykonawców wszystkich rodzajów muzyki – zachęcił Andrzej Kosendiak. NFM współpracuje ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty, więc także w budynku przy pl. Wolności będą organizowane festiwalowe gale i projekcje filmowe. Podziemy parking pomieści ok. 700 samochodów. W budynku są oczywiście biura NFM. Jest też parking podziemny na ok. 700 miejsc.


CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE:

Narodowe Forum Muzyki –Dzień Otwarty po otwarciu

Po uroczystym otwarciu NFM przy pl. Wolności, 5 września, w sobotę, do godz. 15 planowany jest bezpłatny Dzień Otwarty. – Mam nadzieję, że pomieścimy wszystkich chętnych, ale jeśli przyjdzie np. 15 tys. osób, nie gwarantujemy miejsca – tłumaczył Andrzej Kosendiak.

Dzień otwarty w Narodowym Forum Muzyki – PROGRAM
5 września, sobota
godz. 11, NFM, Sala Główna

Jarosław Thiel – dyrygent
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
G.F. Händel Muzyka sztucznych ogni HWV 351, Muzyka na wodzie HWV 348–350 – fragmenty

godz. 11.10, NFM, Sala Kameralna
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chór NFM

Program:
K. Penderecki O gloriosa virginum
M. Łukaszewski De profundis
J. Łuciuk Trzy baby
B. Chilcott The heart-in-waiting

godz. 11.20, NFM, Sala Czerwona
Polish Cello Quartet

Program:
P. van Eechaute Pièce Sonate pour 4 violoncelles op. 9

godz. 11:30, NFM, Sala Czarna
Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna

Program:
P. Czajkowski Sekstet smyczkowy „Souvenir de Florence” op. 70: cz. III Allegretto moderato, cz. IV Allegro vivace
J. Brahms Taniec węgierski nr 5 WoO 1 (aranż. Ch. Danowicz)
A. Piazzolla Libertango

godz. 11.50, NFM, Sala Kameralna
Lutosławski Quartet

Program:
E. Schulhoff Pięć utworów na kwartet smyczkowy

godz. 12, NFM, Sala Główna
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chór NFM

Program:
K. Penderecki O gloriosa virginum
M. Łukaszewski De profundis
J. Łuciuk Trzy baby
B. Chilcott The heart-in-waiting

godz. 12.10, NFM, Sala Czarna
NFM Trio Solistów Leopoldinum

Program:
E. Dohnanyi Serenada C-dur op. 10: cz. I Marcia, cz. II Romanza, cz. V Marcia

godz. 12.20, NFM, Sala Czerwona
NFM Ensemble

Program:
G. Rossini VI Sonata a quattro D-dur na dwoje skrzypiec wiolonczelę i kontrabas „La Tempesta”

godz. 12:50, NFM, Sala Czarna
LutosAir Quartet

Program:
G. Ligeti Sześć bagatel
L. Bernstein Uwertura do opery Kandyd

godz. 13, NFM, Sala Główna
Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna

Program:
P. Czajkowski Sekstet smyczkowy „Souvenir de Florence” op. 70: cz. III Allegretto moderato, cz. IV Allegro vivace
J. Brahms Taniec węgierski nr 5 WoO 1 (aranż. Ch. Danowicz)
A. Piazzolla Libertango

godz. 13.10, NFM, Sala Kameralna
Polish Cello Quartet

Program:
P. van Eechaute Pièce Sonate pour 4 violoncelles op. 9

godz. 13.20, NFM, Sala Czerwona
Lutosławski Quartet

Program:
E. Schulhoff Pięć utworów na kwartet smyczkowy

godz. 13.30, NFM, Sala Czarna
NFM Ensemble

Program:
G. Rossini VI Sonata a quattro D-dur na dwoje skrzypiec wiolonczelę i kontrabas „La Tempesta”

godz. 13.50, NFM, Sala Kameralna
NFM Trio Solistów Leopoldinum

Program:
E. Dohnanyi Serenada C-dur op. 10: cz. I Marcia, cz. II Romanza, cz. V Marcia

godz. 14, NFM, Sala Główna
LutosAir Quintet

Program:
G. Ligeti Sześć bagatel
L. Bernstein Uwertura do opery Kandyd

godz. 14.20, NFM, Sala Kameralna
Set jazzowy

godz. 15, NFM, Sala Czarna
Set jazzowy

godz. 20, NFM, Sala Czerwona
Koncert jazzowy: Pascal Schumacher, Francesco Tristano, Bachar Khalifé

godz. 21.40, plac przed NFM
Finał instalacji [muzyka_jest] autorstwa Martyny Majewskiej (reżyseria) oraz Anny Haudek (instalacja)

godz. 22.30, NFM, Sala Czarna
Francesco Tristano – Live Act

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto