Wśród wszystkich ankietowanych aż 66 proc. stwierdziło, że kwalifikacje, które posiadają obecnie pośrednicy nieruchomości, są potrzebne do wykonywania tego zawodu. W świetle tak dużej aprobaty dla licencji pośrednika, postanowiliśmy szerzej przeanalizować temat i zapytać o stopień satysfakcji z usług agencji nieruchomości.
Jak wynika z końcowych wyników badania, większość poszukujących nieruchomości, bo aż 64 proc. respondentów, trafiło do agencji nieruchomości dzięki ofertom zamieszczonym w serwisach ogłoszeniowych, tj. Dom.Gratka.pl. Inaczej sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o klientów sprzedających nieruchomości, ponieważ większość naszych ankietowanych zdecydowała się na współpracę przy sprzedaży z agencją raczej przez przypadek (30 proc.), oszczędność czasu (17 proc.) i brak wystarczającej wiedzy o przeprowadzeniu transakcji (11 proc.).
Z badania wynika również, że poszukujący nieruchomości uznali za najważniejsze we współpracy z pośrednikiem: dyspozycyjność pośrednika kompleksowe załatwienie i pomoc w finalizacji przez niego transakcji. Z kolei osoby sprzedające nieruchomość jako najbardziej istotny aspekt wskazały: znajomość branży nieruchomości przez pośrednika oraz jego dyspozycyjność i kompleksowość świadczonej usługi. Głównymi powodami z jakich respondenci nie decydują się na usługi agencji jest: słaba reputacja zawodu pośrednika mała liczba prezentowanych ofert wysokie prowizje oraz, w przypadku sprzedających, brak gwarancji sprzedaży w określonym czasie.
Co może wpłynąć na wzrost zainteresowania usługami agencji nieruchomości? Przede wszystkim jest to obniżenie prowizji. Respondenci zarzucają także agentom pobieranie jej i od sprzedającego, i od kupującego.
Jak wskazało 29 proc. ankietowanych, oferty prezentowane przez pośrednika powinny być najpierw szczegółowo przez nich zweryfikowane. Niestety, na rynku działają biura powielające oferty swoich kolegów po fachu, a następnie oferujące je jako własną ofertę. Takie praktyki skutkują często nieznajomością ofert będących w bazie danej agencji, co negatywnie jest odbierane przez klientów i w konsekwencji wpływa na wizerunek całej grupy zawodowej.
Czynnikiem, który mógłby nakłonić sprzedających do częstszego korzystania z agencji, jest zagwarantowanie przez agencję sprzedaży nieruchomości w określonym czasie oraz przedstawienie konkretnych czynności promocyjnych jakie wykonają, by znaleźć nabywcę.
Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?