Budowę nowego peronu kolejowego w Żukowie, w centrum miasta, podjęły Polskie Koleje Państwowe PLK przy okazji rewitalizacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A budują infrastrukturę, która ma służyć minimum kilkadziesiąt lat - tak zaczyna wyjaśnienia Maciej Dutkiewicz z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.- Po konsultacjach z ówczesnym samorządem uzgodniono, że najkorzystniejszą lokalizacją jest umieszczenie peronu w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły i urzędu gminy. Potwierdziło to sporządzone przez konsultanta studium wykonalności dla linii kolejowej. Oczywiście, że można zachować perony w starej lokalizacji na stacji Żukowo Wschodnie i jednocześnie zatrzymywać pociągi przy nich i przy nowym peronie, ale wówczas czas jazdy się wydłuży, co z pewnością nie spotka się ze zrozumieniem podróżnych jadących np. z Kościerzyny lub z Kartuz. Stare perony na stacji Żukowo Wschodnie mają być eksploatowane tymczasowo, do czasu II etapu modernizacji i elektryfikacji linii nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia.
Tymczasem obecne władze - z burmistrzem Wojciechem Kankowskim - są za utrzymaniem w kolejowym ruchu dworca Żukowo Wschodnie a nawet za jego rozbudową. Za tym rozwiązaniem opowiadają się też środowiska przedsiębiorców. Takie stanowisko przekazano na spotkaniu nowych władz Żukowa z Ryszardem Świlskim, odpowiedzialnym za sprawy infrastruktury Pomorza. Uczestniczył w nim prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Krzysztof Rudziński oraz Zbigniew Jarecki, szef Kaszubskiego Stowarzyszenia Pracodawców.
- Pokazaliśmy gościom obie lokalizacje - relacjonuje Zbigniew Jarecki. - Byli bardzo zdziwieni, że nie było od kolei oficjalnych informacji o zamiarze likwidacji stacji przy dworcu. Dowiadywaliśmy się z prasy. W sytuacji, gdy Żukowo rozbudowuje się w stronę Pępowa, gdy powstają tam kolejne domy wielorodzinne, są możliwości lokalizacji parkingów - trzeba tam pomyśleć o węźle integracyjnym. Przy nowym peronie budowa takiej infrastruktury jest niemożliwa, bo nie ma na nią miejsca. Życie podpowiada, że dworzec Żukowo Wschodnie powinien działać - został odnowiony, ma szansę rozwoju. A gdy weźmie się pod uwagę budowę drugiego toru na linii z Gdyni do Kościerzyny, nie można dopuścić do jego zamknięcia. To pochopna decyzja.
Na początku grudnia przy nowym przystanku wybudowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe doszło do wypadku - w tym miejscu mieszkańcy, m.in. uczniowie często skracają sobie drogę do szkoły, sklepów - dlatego konieczne jest wybudowanie kładki na tym terenie. - Ponieważ teren należy do PLK, burmistrz ustalił z marszałkiem, aby wspólnie skierować wnioski z prośbą o wybudowanie kładki przez kolej - przekazała Sylwia Kubryńska.
- Pomorska Kolej Metropolitalna musi osiągnąć założony efekt jak największej liczby pasażerów, więc powinno jej zależeć na bezpiecznym dotarciu podróżnych do przystanków - nie tylko w Żukowie, ale i w Rębiechowie - podkreśla Wojciech Kankowski, burmistrz Żukowa. - W tym ostatnim miejscu może dojść do sytuacji, że będzie przystanek, parking - a nie będzie jak do niego dojechać. Budowa drogi dojazdowej powinna być zadaniem PKM. Są propozycje montażu finansowego, z udziałem Gdańska, gminy Żukowo - ale to zmartwienie PKM.
>>> Nowy peron PKP w Żukowie będzie czynny od czerwca 2015 r.
Polskie myśliwce w powietrzu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?