Szybciej po Dolnym Śląsku
Przez nasze województwo przebiegają dwie trasy europejskiego korytarza transportowego E 30 biegnące z Kijowa, przez Kraków, Katowice, Wrocław do Drezna i E 59 z Pragi przez Wrocław do Szczecina i Poznania. Obie w najbliższych latach zostaną kompleksowo zmodernizowane. Koszt tego przedsięwzięcia to ponad 4,5 mld zł. Na szczęście prawie 75% obciążeń pokryje Unia Europejska. W ramach przebudowy niniejszych linii poprawie ma ulec bezpieczeństwo, perony i stacje mają być dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, zmniejszyć ma się hałas, zużycie energii i zanieczyszczenie środowiska. Chronione maja być też siedliska zwierząt i zabytki w pobliżu przebiegu tras.
Cała trasa z Opola do Wrocławia, dalej do Legnicy i Zgorzelca ma być gotowa nie później niż w 2010 r. Dyrektor PKP PLK Wrocław Jerzy Dul zapewnia jednak, że znaczące skrócenie czasu jazdy i komfort odczujemy już w roku 2009. Pociągi mają przyspieszyć z 60 km/h do 120 km/h, pojawi się tez możliwość jazdy pociągami ekspresowymi o prędkości ponad 160km/h. Czas podróży do Legnicy skróci się z 60 min. do 30 min, podobnie dwa razy szybciej dotrzemy do Opola, a Ekspresem do Drezna dojedziemy w nieco ponad 2 godz.
Do Poznania mamy popędzić z prędkością 160 km/h a po roku 2013 ponad 200 km/h! Czas podróży ma się skrócić z 2 godz. do 70 min. Szybciej i wygodniej pojedziemy też do Głogowa i Pragi.
W ramach modernizacji linii kolejowych na Dolnym Śląsku, już bez wsparcia UE wyremontowane zostanie połączenie do Wałbrzycha i Jeleniej Góry. W tym roku mają tam zostać zniesione ograniczenia prędkości.
Remontuj się Wrocławiu
Ciekawe i obiecujące są plany remontu i przebudowy samego węzła wrocławskiego. Przy współpracy Urzędu Miejskiego Wrocławia modernizacja za ponad 45 mln. zł. ma ulec Dworzec Wrocław Główny, do 2012 powstanie również nowa stacja kolejowa w rejonie przyszłego stadionu na Maślicach na skrzyżowniu ulic Maślickiej i Królewieckiej.
Cieszyć się także powinni mieszkańcy Psiego Pola, Nadodrza, Sołtysowic, Mikołajowa, Brochowa, oraz sześciu kolejnych dzielnic, gdyż do remontu przeznaczono jedenaście stacji wrocławskich. Dawny blask i nowe udogodnienia zyskają jeszcze w tym roku np. stacje Psie Pole, Mikołajów i Sołtysowice.
W najbliższych latach, o ile znajda się środki finansowania, powstanie również połączenie kolejowe wrocławskiego portu lotniczego ze stacja Wrocław Żerniki. Uruchomiona na powrót zostanie również nieczynna obecnie linia Wrocław-Trzebnica co ułatwi dojazd mieszkańcom dzielnic Zakrzów i Pawłowice. Wszystkie te działania zmierzają do utworzenia w niedalekiej przyszłości Wrocławskiego Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego. Modernizacje zamkną sie kosztami około 121 mln. zł. problem polega niestety na tym, że na dziś środki pozyskaliśmy na pokrycie połowy tej kwoty - mówi nam Rzecznik Prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?