Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

JĘZYK POLSKI MATURA 4 MAJA 2012 (pytania, odpowiedzi, wyniki, arkusze)

Redakcja
4 maja maturzyści napiszą egzamin z języka polskiego
4 maja maturzyści napiszą egzamin z języka polskiego sxc.hu/a kartha
4 maja 2012 uczniowie napiszą do egzaminu z języka polskiego. Zobacz pytania i wyniki z matury z języka polskiego.

MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI. Odpowiedzi, arkusze (MAJ 2012)

4 maja 2012 o godz. 9 maturzyści z Wrocławia i z całej Polski przystąpią do matury pisemnej z języka polskiego. Jak co roku matura zostanie podzielona na dwie części. Pierwszy etap stanowi analiza części tekstu, do którey przygototwany jest zbiór pytań. Drugi etap egzaminu to część opisowa. W 2011 roku maturzyści mieli do wyboru analizę "Granicy" Zofii Nałkowskiej i porównanie dwóch wierszy: "Gdy tu mój trup" Mickiewicza i "Światło ciemności" Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

Matura 2012 z języka polskiego

Chcesz sprawdzić, jak ci poszło? Zobacz arkusze pytań z matury z języka polskiego z 2011 roku - arkusze są umieszczone na samym końcu tekstu.

Zobaczcie też część sugerowanych odpowiedzi z matury z języka polskiego
**
1. **zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy

2. brak prawdziwego porozumienia

3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) - pozwala dostrzec emocje.

4. jednak, owa komunikacja, tak więc

5.
c. umiejętność wzajemnego słuchania
d. wrażliwość na drugiego człowieka
e. empatyczna reakcja rozmówców

6.
w akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku

7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu

8.
Funkcja impresywna - zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszce bardziej postarać ...)
Funkcja poznawcza - zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą ...)

9.
Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów - tak
Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych - tak
Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy - nie.

10.
C. wprowadzają element ironii

11.
1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem ...
3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmujące

12.
Podanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji - komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

13.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.

Matura 2011 język polski odpowiedzi

Część II. Wypracowanie (propozycja odpowiedzi)

Temat 1.
Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. .” Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach” Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

I. Rozpoznanie wstępne:
- romantyczny wiersz A. Mickiewicza powstał na emigracji, pochodzi z cyklu "liryki lozańskie”
- wiersz M. Pawlikowskiej powstał w czasie II wojny światowej
- wiersze należą do liryki bezpośredniej
- oba pisane z perspektywy emigrantów
- teksty podobne w wymowie, pokazują ojczyznę wyidealizowaną oraz tęsknotę osób mówiących

II. Analiza wiersza Mickiewicza

- podmiot liryczny rozdarty pomiędzy rzeczywistością a marzeniami
- ma poczucie rozdźwięku między światem realnym, w którym się znajduje tylko ciałem, a światem który opuścił i gdzie znajduje się jego dusza
- wyobcowany, wyalienowany
- przeżywa tęsknotę za ojczyzną, za krajem dzieciństwa, za kobietą, która została w tamtym świecie
- marzenia są sposobem ucieczki od teraźniejszości
- życie realne jest puste, pozbawione emocji, uczuć, stąd w pierwszej zwrotce porównanie siebie do trupa
- jest nieszczęśliwy z powodu swojej sytuacji życiowej (można uwzględnić tutaj kontekst biograficzny – Mickiewicz nieszczęśliwy jako emigrant, o czym pisał również w Epilogu do "Pana Tadeusza”)
- powraca myślami do wspomnień z przeszłości
- prawdziwie życie to życie w świecie marzeń
- świat zapamiętany jest idealny
- ojczyzna myśli jest piękna, piękniejsza niż kraj w którym się znajduje,
- odczuwa więź z innymi emigrantami, jest ich głosem
- obraz świata marzeń: idylliczny obraz przyrody (bujna trawa, jodły),piękny, radosny wypełniony zabawą, pracą czasem troskami
- świat beztroski, poczucie wolności
- centralnym punktem wizji z przeszłości jest kobieta – niewinna, zmierza ku niemu, może symbolizować zarówno miłość poety jaki i wolność
- kobieta zaprezentowana jako uosobienie czystości, niewinności
- romantyczne wyobrażenie kobiety
- może uosabiać nadzieję ("świeci jak jutrzenka”)
- wyraźny kontrast pomiędzy światem realnym a wymarzonym

III. Analiza wiersza Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

- podmiot liryczny ucieka od ponurej rzeczywistości w świat snów
- marzenia senne koją tęsknotę i nostalgię (Jasnorzewska na emigracji)
- gardzi sprawami codziennymi
- zagubiona w świecie realnym, sen jest nicią Ariadny (kontekst mitologiczny)
- świat wojny, ten w którym żyje, jest zły, pozbawiony uczuć, dlatego ucieka od niego w marzenia senne
- tworzy swój własny raj. Który znajduje się pod poduszką
- to we śnie jest ta prawdziwa Polska
- pamięć o Polsce towarzyszy jest zawsze, jak książka z dzieciństwa
- myśli o Polsce są ucieczka od ponurej wojennej rzeczywistości
- Polska, podobnie jak u Mickiewicza jest wyidealizowana
- przywołane jest konkretne miasto - Kraków, z którym czuje więź, tęskni za konkretnymi miejscami: Bielany, ulica Zwierzyniecka, Wisła
- opuszczone miejsce jest edenem, rajem (swojskość, sielankowość)
- kompozycja klamrowa (powtarza się to samo zdanie) – podkreśla ono monotonię, powtarzalność jej życia;

IV. Wnioski:

- dostrzeżenie podobieństw i różnic w obrazach świata marzeń i realności; porównanie, przywołanie kontekstów, np. historycznego, biograficznego, literackiego.

Temat 2
Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

I. Rozpoznanie wstępne:
- "Granica" - powieść psychologiczna (dwudziestolecie międzywojenne)
- problematyka moralna, psychologiczna, filozoficzna (brak jednej obiektywnej prawdy o człowieku)
- różne punkty widzenia (narracja personalna, mowa pozornie zależna)

II. Analiza fragmentów:
Obraz Justyny:
a) Z punktu widzenia Zenona, I fragment:
- uważał, że Justyna jest ulubienicą matki (ma klasę, jej wygląd nie wskazuje na niskie pochodzenie)
- dostrzega tolerancję własnej matki w stosunku do Justyny
- osoba Justyny jest przedmiotem ich rozmów
- zafascynowany fizycznością, urodą Justyny, wzbudza w nim pożądanie
II fragment
- niejednoznaczność oceny Justyny
- służąca którą gardzi ze względu na status społeczny
- miła dobra dziewczyna, która budzi współczucie
- natrętna kochanka, której chce się pozbyć
- gotowa do poświęceń dla niego
- samotna opuszczona, wymagająca opieki
III fragment
- Justyna jako kochanka, „ta trzecia”
b) Justyna w oczach Elżbiety IV fragment:
- negatywna ocena
- prosta, ordynarna, źle ubrana
- bliska Zenonowi
- ciężarna, „nosząca dziecko Zenona”
- prostacka, kłamliwa, głupia

Obraz związku Justyny z Zenonem w oczach różnych bohaterów.
a) Żancia:
- celowo podsuwa mu służącą, podkreśla jej zalety
- nie widzi nic złego w relacjach pan – służąca
b)Zenon:
- zakłamanie Zenona w ocenie swojej relacji z Justyną (szuka usprawiedliwienia)
- dla Zenona jest to tylko związek fizyczny, nie bierze pod uwagę ślubu z Justyną
- Zenon konfrontuje prawdę zewnętrzną o swoim związku z prawdą wewnętrzną (subiektywną)
c) Elżbieta:
- zaskoczona wyborem Zenona, uważa, że jest zaślepiony Justyną
d) Odmienne spojrzenia bohaterów, Żancia akceptuje związek, Zenon pokazuje subiektywizm myślenia i zakłamanie, Elżbieta ocenia negatywnie wybór Zenona.

Konsekwencje wynikające z zestawienia odmiennych spojrzeń:
- niemożność jednoznacznej oceny bohaterki
- nie ma jednej prawdy o człowieku
- różnica między prawdą subiektywną (wewnętrzną) a obiektywną (zewnętrzną)

Wnioski:
- niejednoznaczny obraz Justyny i jej związku z Zenonem
- zarówno Justyna jak i jej związek z Zenonem pokazany z różnych punktów widzenia
- psychologiczne i moralne konsekwencje wyborów podejmowanych przez bohaterów
- konfrontacja różnych opinii o bohaterach i ich relacjach.


Źródło:**
Matura 2011- język polski - odpowiedzi, arkusze pytań tuż po zakończeniu egzaminu, Piotr Burda, www.echodnia.eu**Zobacz**arkusz z pytaniami z matury pisemnej z języka polskiego 2011 z poziomu [podstawowego](http://www.oke.wroc.pl/images/library/File/pdfy/MPO-P1-1P-102.pdf) i r[ozszerzonego](http://www.oke.wroc.pl/images/library/File/pdfy/MPO-R1-1P-102.pdf) i zapoznaj się z przykładowymi [odpowiedziami z poziomu podstawowego](http://www.oke.wroc.pl/images/library/File/pdfy/MPO-P1-1P-102kp.pdf) i [rozszerzonego**](http://www.oke.wroc.pl/images/library/File/pdfy/MPO-R1-1P-102kp.pdf) z matury z języka polskiego.

Zobacz też serwisy maturalne innych przedmiotów z MATURY 2011

język polski

fizyka, astronomia

język rosyjski

język francuski

język portugalski
język angielski

historia

geografia

język włoski

język słowacki
język niemiecki

biologia

informatyka

historia muzyki

język hiszpański

matematyka

chemia

WOS

historia sztuki

język szwedzki


MATURA PRÓBNA OPERON 2011/2012

MATURA PRÓBNA 2012 Operon - matematyka. Arkusze, odpowiedzi, wyniki

Matura 2012 z Operonem - arkusze, odpowiedzi

Matura 2011 próbny egzamin z Operonem - arkusze, odpowiedzi, pytania, testy

Próbna matura 2011 z Operonem historia [wyniki, arkusze, odpowiedzi, rozwiązania, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem fizyka i astronomia [wyniki, rozwiązania, arkusze, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem chemia [arkusze, odpowiedzi, rozwiązania, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem WOS - wiedza o społeczeństwie [wyniki, arkusze, odpowiedzi, testy]

Matura próbna 2011 z Operonem geografia [wyniki, odpowiedzi, rozwiązaniam, arkusze]

Próbna matura 2011 Operon: język angielski - listopad 2010 [wyniki, rozwiązania, arkusze]

Matura 2011: język angielski - arkusze, pytania, odpowiedzi, wyniki

 

MATURA 2011/2012


MATEMATYKA - MATURA PRÓBNA 2012 CKE (7 marca): ARKUSZE, WYNIKI, ODPOWIEDZI


Matura 2012: Zobacz terminy egzaminów

Matura to nie koniec świata

Nowa matura będzie przypominać starą? Znowu szykują się zmiany

Matura 2011 - przecieki i tematy: Będzie Pan Tadeusz? I co na to wróżka?

Matura To Bzdura: Test wiedzy Polaków przed kamerą [wideo]

Matura z łaciny i filozofii jeszcze tylko przez cztery lata

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto