18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

JAK uczyć małe dzieci z różnymi zdolnościami umysłowymi?

PK
Posyłając dziecko do żłobka czy przedszkola każdy rodzic chce mieć pewność, że trafnie wybrał miejsce, w którym jego dziecko będzie czuło się bezpiecznie i dobrze.


Posyłając dziecko do żłobka czy przedszkola każdy rodzic chce mieć pewność, że trafnie wybrał miejsce, w którym jego dziecko będzie czuło się bezpiecznie i dobrze. Gdzie nauczy się bliskiego kontaktu z otoczeniem, a także z dnia na dzień będzie poznawało jeszcze lepiej otaczający je Świat. Gdzie wreszczie nauczy się szacunku do innych i do siebie samego.
Punkt żłobkowo – przedszkolny „Akademia Maluszka” realizuje autorski program rozwijania u dzieci inteligencji wielorakich, oparty na teorii Howarda Gardnera. Howard Gardner ogłosił teorię 8 typów inteligencji, których ośrodki są zlokalizowane w różnych częściach naszego mózgu. Są to:
• inteligencja werbalna (językową),
• logiczno-matematyczna,
• muzyczna,
• wizualno-przestrzenna,
• kinestetyczna (ruchowa),
• przyrodnicza,
• interpersonalna (społeczna),
• intrapersonalna (osobista).
Wiedza o inteligencjach wielorakich daje nauczycielom „Akademii Maluszka” możliwość rozpoznawania, jak różne są dzieci, jak rożne są ich style poznawania świata oparte na posiadanej kompozycji zdolności i rożnych rodzajów inteligencji oraz pozwala docenić wszystkie rodzaje inteligencji, a w konsekwencji indywidualnie podejść do każdego dziecka. W ten sposób rodzą się w „Akademii Maluszka” programy autorskie będące odpowiedzią na pytanie „JAK uczyć dzieci z różnymi zdolnościami umysłowymi?”.
Wszystkie działania punktu żłobkowo – przedszkolnego Akademia Maluszka zmierzają do tego, aby każde z dzieci czuło się tu kochane, szanowane, szczególne i potrzebne.
Żłobek i przedszkole „Akademia Maluszka” są tak zorganizowane, by istniała możliwość wyboru przez dziecko różnorodnej aktywności i by maluch, który ma możliwość decydowania o tym, w jaki sposób chce się bawić, mógł ujawnić swoje zainteresowania oraz upodobania. Ta swoboda wyboru umożliwia diagnozę inteligencji każdego dziecka, a ta z kolei pozwala nauczycielom nie tylko na określenie potencjału dziecka, ale także na kreowanie warunków i dobór sposobów rozwijania tego potencjału.
W tym procesie ważną rolę odgrywają również rodzice, którzy pomagają nauczycielowi w diagnozowaniu potencjału dziecka i uczestniczą w działaniach żłobka czy przedszkola, ukierunkowanych na rozwój inteligencji wielorakich u dzieci.
Koncepcja inteligencji wielorakich zakłada jednak, że zarówno w domu, jak i w żłobku czy przedszkolu muszą funkcjonować takie same zasady.
Dziecko:
• jest akceptowane takie, jakim jest, z jego mocnymi i słabymi stronami, z jego własnym tempem rozwoju i nie jest porównywane do innych dzieci
• zawsze ma możliwość wyboru
• wie, że jest odrębną osobą i może mieć zupełnie inny temperament i upodobania, niż inne dzieci
• jest wysłuchane, rozmawia się z nim, poważnie traktuje to, co mówi
• jest doceniane za niekonwencjonalne pomysły i zabawy, a także za poszukiwanie twórczych rozwiązań w różnych sytuacjach
• jest wspierane w razie niepowodzeń, doceniane i chwalone, zauważa się nie tylko jego osiągnięcia, ale też starania i intencje, wzmacnia się jego wiarę w siebie
• ma jak najwięcej swobody i okazji do eksperymentowania
• jest chwalone za chęć i umiejętność zajmowania się sobą
• jest zachęcane do wyrażania własnego zdania
• nie jest poganiane, nie stawia mu się zbyt wygórowanych wymagań, pozwala mu się spróbować, a nie wyręcza we wszystkim, co robi
• zachęca się do zdobywania nowych umiejętności, gdyż to wzmacnia jego poczucie własnej wartości
• nie przeżywa silnych frustracji i stresów, gdyż daje mu się czas na to, by samo sobie poradziło
• przestrzega reguł panujących w domu, w żłobku czy w przedszkolu, gdyż konsekwencja i stanowczość dają mu poczucie bezpieczeństwa; jeśli wie, czego mu nie wolno, jest spokojniejsze i pewniejsze siebie.

Koncepcja inteligencji wielorakich w „Akademia Maluszka” realizowana jest w oparciu o zajęcia autorskie w nastepujacych cyklach:

Poniedziałek – Mała wieża Babel /wokół języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego, i rosyjskiego/.
Wtorek – Kolorowy świat cyferek i kształtów.
Środa – W takt muzyki /minikoncerty muzyki poważnej, zabawy przy muzyce, rytmika, gra na instrumencie itp./.
Czwartek – Co w trawie piszczy? /oswajanie świata przyrody/.
Piątek – Mały artysta /świat teatru, pędzla, kredki, plasteliny, modeliny itp. /.

Nauczycielki, posiadające pełne kwalifikacje, potrafią zapewnić swiom podopiecznym szeroką gamę gier i zabaw, a także codzienną naukę poprzez zabawę w dwóch językach: po polsku i po angielsku. Ciepła atmosfera oraz autorski program adaptacyjny sprawiają, że zarówno u dzieci jak i u ich rodziców stres związany z pójściem do żłobka i przedszkola jest zminimalizowany.

„Akademia Maluszka” podpowiada rodzicom
1. Czytanie
Nieocenioną formą edukacji dziecka jest kontakt z głosem najbliższych, który najłatwiej jest nawiązać czytając mu krótkie wierszyki, śpiewając piosenki itp.

Kochana mamo, kochany tato, gdy dziecku czytacie:
• rozbudzacie w nim ciekawość świata,
• pomagacie mu zrozumieć siebie i innych,
• uczycie je myślenia i poprawiacie jego koncentrację,
• kształtujecie w nim nawyk czytania i zdobywania wiedzy,
• rozwijacie pamięć i wyobraźnię swojej pociechy,
• wzbogacacie mowę maluszka,
• zapewniacie mu rozwój emocjonalny,
• budujecie między wami a waszym dzieckiem mocną więź emocjonalną,
• uczycie swojego szkraba wartości moralnych.

Proponujemy więc Państwu lekturę publikacji „Antologia literatury dla najmłodszych” Anny Ożyńskiej - Zborowskiej (wydaną przez Krajową Agencję Wydawniczą, Warszawa 2002).

A oto kilka przykładów wierszyków z tejże publikacji.

Rak
Idzie rak,
Nieborak,
Czasem naprzód, czasem wspak.
Idzie rak,
Nieborak,
Jak uszczypnie,
Będzie znak.

Po drabinie
/Janina Porazińska/ fragment
Spojrzał Miś na kalenicę:
„Wróbel Jest tam! Wnet go chwycę!”
Włazi kotek
po drabinie,
po drabinie,
po drabinie,
po drabinie...
Już ostatni miał szczebelek,
a wtem frrr.... uciekł mu wróbelek....

Czapla
Chodziła tu czapla
Na wysokich nogach.
Chodziła po desce ...
Chodziła po desce ...
Opowiadać ci jeszcze ?

Sroczka
Sroczka kaszkę warzyła,
Dzieci swoje karmiła:
Pierwszemu dała na miseczce,
Drugiemu dała na łyżeczce,
Trzeciemu dała w garnuszeczku,
Czwartemu dała w dzbanuszeczku,
A piątemu nic nie dała
I frrrrr.... do lasu poleciała.

Pojedziemy w cudny kraj /Maria Konopnicka/
Patataj, patataj,
Pojedziemy w cudny kraj!
Tam gdzie Wisła modra płynie,
Szumią zboża na równinie.
Patataj, patataj...
A jak zowie się ten kraj?

Zajączki
/Władysław Broniewski/
Zajączki, zajączki, zajączki,
skakały przez pola i łączki.
Stanęły pod lasem i patrzą,
jak dzieci się bawią i skaczą.
A dzieci podały im rączki,
i z dziećmi skakały zajączki.

2. Ruch
Ruch jest naturalną potrzebą każdego dziecka w wieku żłobkowo-przedszkolnym. Stanowi on istotny czynnik w jego rozwoju fizycznym. Dziecko w tym wieku nie może długo skoncentrować się na jednej czynności, co powoduje konieczność częstych zmian zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych. Proponujemy państwu zestaw ćwiczeń usprawniajacych motorykę. Pojęciem tym określa się sprawność ruchową. Istnieje kilka rodzajów motoryki.
motoryka duża - sprawność ruchowa całego ciała;
motoryka mała - sprawność ruchowa rąk w zakresie szybkości ruchów, ich precyzji; czynności manualne niezbędne podczas samoobsługi, rysowania, pisania;
motoryka narządów mowy – sprawność ruchowa narządów mowy, która decyduje o poprawności wymowy.
Oto kilka przykładów zabaw ćwiczących motorykę małą:
• swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami, kredkami świecowymi, farbami...,
• nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne otwory,
• wieszanie różnych przedmiotów (dość lekkich) na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny,
• zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie,
• zbieranie drobnych elementów np. pieniążków, ziarenek grochu, fasoli, guziczków - dwoma palcami (kciukiem i wskazującym) i pęsetą,
• ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu,
• wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, zabawa w „idzie kominiarz po drabinie”, naśladowanie gry na pianinie, odtwarzanie rytmu padającego deszczu,
• modelowanie kuleczek i wałeczków z plasteliny, modeliny, masy papierowej, masy solnej, a później form bardziej złożonych np. literek, zwierząt, postaci ludzkich,
• wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier,
• rysowanie szlaczków – mieszczenie się w liniach,
• strząsanie wody z palców,
• zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę,
• zabawy pacynką,
• ściskanie piłeczek,
• faliste ruchy ramion – zabawa w przylot i odlot bocianów, samolotów,
• zabawa w gotowanie obiadu, pieczenie ciasta - naśladowanie czynności,
• zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół,
• zabawa w naukę pływania różnymi stylami,
• rysowanie szlaczków Dennisona,
• "rysowanie" palcami w powietrzu danego przedmiotu,

3. Adaptacja
Celem procesu adaptacyjnego jest ułatwienie dziecku przekroczenia progu przedszkola, nawiązanie kontaktu z rodzicami oraz uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci.
Aby pomóc dziecku w adaptacji, rodzice powinni w domu uczyć dziecko samodzielnie ubierać się, jeść i wykonywać inne czynności samoobsługowe, oswajać dziecko z informacjami na temat przedszkola, możliwości wspólnych zabaw z rówieśnikami, kontaktów z „fajnymi” paniami nauczycielkami itp. Bardzo ważne jest zapewnienie dziecka, że będzie odebrane w precyzyjnie określonym czasie (np. zaraz po II daniu), spokojne zdecydowane rozstanie z dzieckiem w szatni przedszkola i przekazanie go nauczycielce, a także zawarcie pewnej umowy z dzieckiem. Wskazane są także zabawy w przedszkole w domu i pokazanie dziecku atrakcyjności tego miejsca.
Niezwykle trudne dla rodziców, ale konieczne jest zaakceptowanie płaczu dziecka i przyjęcie, że jest to naturalna reakcja w nowej dla niego sytuacji.
Aby państwu pomóc w przygotwaniu się do momentu oddania dziecka do przedszkola, proponujemy lekturę następujacych pozycji książkowych:

1. Anna Klim-Klimaszewska, Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego.
2. Johanna Friedl, Moje dziecko idzie do przedszkola
3. Bernadette Lemoine, Jak pomagać dziecku w zyciowych rozstaniach.
4. Jadwiga Lubowiecka, Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola.

Akademia Maluszka,
ul. Tarnogajska 18,
tel. 534870485
mail: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto