Jerzy Barański, rzecznik konsumentów, potwierdza, że handlowcy nagminnie wykorzystują naszą niewiedzę i jeśli tylko zorientują się, że nie znamy swoich praw, łamią je.
- 60 procent prowadzonych przez nas spraw dotyczy umowy sprzedaży, reszta to sprawy związane z zakupem usług. Najczęściej reklamowanym produktem są buty - wyjaśnia Barański.
Najważniejsze zasady
1. Każdy zakupiony produkt objęty jest dwuletnim okresem odpowiedzialności sprzedawcy. Oznacza to, że bez względu na czas trwania gwarancji, o długości której decyduje przedsiębiorca, towar w ciągu dwóch lat może zostać zgłoszony do reklamacji.
2. Jeżeli zauważymy wadę w produkcie w ciągu pierwszego półrocza, mamy prawo uznać, że był nią obciążony od początku.
3. Reklamacji podlega także towar pochodzący z wyprzedaży.
4. W przypadku kupna nieświeżych produktów spożywczych mamy trzy dni na reklamację.
Ryszard Czekański, powiatowy rzecznik konsumentów we Wrocławiu, mówi, że sporo jest problemów z biurami podróży.
- Często okazuje się, że standard hotelu jest niższy, a wyżywienie uboższe niż w umowie. Zdarza się nawet, że turyści trafiają nie do tej miejscowości, do której chcieli - wylicza. Dodaje, że zna sprawy, gdzie poszkodowani dostali nawet 30 tys. zł. zadośćuczynienia.
- Klienci nie dają się łatwo oszukać. Robią zdjęcia i dokumentują usługi niezgodne z zawartą umową - podkreśla powiatowy rzecznik konsumentów. Czekański zaleca ostrożność przy zakupie towarów i usług przez internet. - Najlepiej kupować od zarejestrowanych firm. Unikajmy transakcji na odległość z osobami, które w razie oszustwa trudno będzie odnaleźć - radzi. Dodaje, że niewielu klientów wie, że ma prawo zakupić towar po cenie prezentowanej na półce, nawet gdy w kasie fiskalnej jest zakodowana inna.
TU ZNAJDZIESZ BEZPŁATNĄ POMOC
Bezpłatna infolinia konsumencka:
800-007-707
Oddział Federacji Konsumentów we Wrocławiu
ul. Piłsudskiego 95
50-014 Wrocław
tel./fax 71-344-19-97
e-mail: [email protected]
Miejski Rzecznik Konsumentów
Jerzy Barański
ul. Świdnicka 53
50-030 Wrocław
tel. 71-777-75-59
tel./fax. 71-777-86-62
e-mail: [email protected]
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Ryszard Czekański
ul. T.Kościuszki 131
50-440 Wrocław
tel. 71-722-17-00
e-mail: [email protected]
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?