Wrocław był nieco w tyle w stosunku do innych miast. Pierwszy tramwaj konny pojawił się w Nowym Jorku w roku 1832. Z miast europejskich prekursorem był Paryż (1855 r.). W Warszawie pasażerów wożono w ten sposób od 1866, a w Gdańsku od 1873. Jak podają Arkadiusz Lubka i Marcin Stiasny w "Atlasie tramwajów" wrocławska pierwsza linia tramwaju konnego została przedłużona do placu Strzegomskiego. Uruchomiono także drugą z Krzyków do Dworca Nadodrze, a później kolejne. Tramwajami konnymi wrocławianie jeździli do 1906 r.
Tramwaje Wrocław: zajezdnia jak wielka stajnia
- Największa zajezdnia tramwajów konnych we Wrocławiu mieściła się przy ulicy Nabycińskiej i Ziemowita. Do dziś można tam odnaleźć fragmenty torów tramwajowych - opowiada inżynier Janusz Korzeniowski, znawca historii wrocławskich tramwajów. - Pracowali tam kowale, weterynarze, mechanicy, to było całkiem inne miejsce niż dziś, przypominało wielką stajnię - dodaje.
Początkowo wagoniki tramwaju konnego miały konstrukcję zamkniętą. Ale później, w roku 1879, do użytku weszły także otwarte, tzw. "letniaki" ( zobacz na zdjęciach poniżej).
We Wrocławiu prędko zastąpiono komunikację konną pojazdami napędzanymi prądem elektrycznym. Było to pierwsze miasto na terenie obecnej Polski, w którym pojawił się tramwaj elektryczny (1893 r.). Ostatnią trasą, na jakiej można było spotkać tramwaje konne we Wrocławiu, była trasa prowadząca przez most Zwierzyniecki przez ulicę Parkową do Szytnickiej.
Zobacz także: Zoo Wrocław ma już 148 lat
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?