Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DCF Wrocław: Festiwal Filmów Afrykańskich AfryKamera (ZOBACZ)

Małgorzata Matuszewska
DCF Wrocław/materiały organizatora
DCF Wrocław zaprasza od poświątecznej środy na Festiwal Filmów Afrykańskich AfryKamera.

DCF Wrocław zaprasza. Te filmy powinni obejrzeć wszyscy interesujący się niezwykłym kontynentem i jego mieszkańcami.
DCF Wrocław otwiera swoje sale i od 23 kwietnia będzie gościć afrykańskie klimaty. DCF Wrocław mieści się przy ul. Piłsudskiego 64a, od środy (23 kwietnia) rusza Festiwal Filmów Afrykańskich AfryKamera. Afrykańskie filmy gościć będą już ósmy raz we Wrocławiu, a dziewiąty w Polsce. W centrum tegorocznej edycji znajdą się: kino nigeryjskie (produkujące ponad 2 tysiące filmów rocznie) i blok Tęczowa Afryka, pokazujący sytuację środowisk homoseksualnych na kontynencie.
Na początek zobaczymy Legowisko diabła (reżyseria: Riaan Hendricks, produkcja: RPA), którego akcja toczy się w brutalnym świecie gangów Cape Flats, obszarze o największej liczbie morderstw w całej RPA. To stały teren wojen gangów, które walczą o władzę nad nielegalnym handlem narkotykami wśród klasy pracującej tej dzielnicy. Główny bohater filmu – Braaim, przyjaciel reżysera z dzieciństwa, jako szef gangu Nice To Kill stara się nawigować w tej pełnej przemocy i psychologicznej traumy dzielnicy, jednocześnie próbując być dobrym ojcem i mężem. Projekcja zacznie się w środę o gdoz. 18.15.
Tego samego dnia, o godz. 20 w DCF-ie wyświetlony zostanie obraz nigeryjsko-angielsko-amerykański Połówka żółtego słońca (reżyseria: Biyi Bandele). Akcja toczy się w latach 60. ubiegłego wieku. Etniczna mniejszość Ibo zakłada swe własne państwo Biafrę, wybucha wojna domowa. Ciekawostką jest, że film został wyprodukowany za 8 mln dolarów, jest najbardziej ambitną i kosztowną produkcję w historii lokalnego przemysłu filmowego. To także film z udziałem Chiwetela Ejiofora, aktora nominowanego do Oscara za rolę w ostatniej produkcji Steve’a McQueena Zniewolony: 12 lat w niewoli.
W czwartek, 24 kwietnia, w programie znajdzie się zestaw sześciu krótkich metraży afrykańskich reżyserów, których akcja toczy się we Francji, Kenii, Burkina Faso, Wybrzeżu Kości Słoniowej oraz na Madagaskarze, pod wspólnym tytułem Okruchy życia (początek o godz. 18.15). Również w czwartek, o godz. 20.15, wyświetlony zostanie algiersko-francuski film Dowód (reżyseria: Amor Hakkar). To nostalgiczna refleksja nad problemem niepłodności. Ali, algierski taksówkarz, ma żonę Hourię, która straciła pierwszego męża i wspólnie z Alim wychowują jej dwie córki z poprzedniego małżeństwa. Gdy w tajemnicy przed żoną Ali jedzie taksówką do innego miasta wykonać badania płodności, w drodze powrotnej zabiera ze sobą młodą ciężarną kobietę Fatimę, która oskarża go o to, że jest ojcem jej nienarodzonego dziecka.
Fundacja Human Project, organizująca wrocławską odsłonę przeglądu, przygotowała też wydarzenia towarzyszące. To m.in.: wystawa zdjęć Dominiki Kustosz pt. Różnorodność Afryki (wystawa jest prezentowana w Browarze Mieszczańskim przy ul. Hubskiej do 24 kwietnia), warsztaty dla dzieci, slajdowisko, warsztaty tańca, fotografii podróżniczej oraz koncert bębniarski prezentujący mieszankę samby, rytmów afro-brazylijskich, jamajskiego funku. Przegląd potrwa w DCF-ie do 27 kwietnia.
Bilety: 8 i 10 zł, karnety: 15 zł (1 dzień) i 70 zł (festiwal). Dwa pokazy będą darmowe.

DCF WROCŁAW – PROGRAM FESTIWALU

23 kwietnia, (środa)
18:15 LEGOWISKO DIABŁA (Devil's Lair), reż. Riaan Hendricks, RPA 2013, 82’
Akcja filmu toczy się w brutalnym świecie gangów Cape Flats, obszarze o największej ilości morderstw w całym RPA. Stały teren wojen gangów, które walczą o władzę nad nielegalnym handlem narkotykami wśród klasy pracującej tej niesławnej dzielnicy. Główny bohater filmu to Braaim, przyjaciel reżysera z dzieciństwa, który obecnie jako szef gangu Nice To Kill stara się nawigować w tym pełnym przemocy i psychologicznej traumy dzielnicy, jednocześnie próbując być dobrym ojcem i mężem. Z jednej strony jego młoda rodzina, która pragnie spokoju i normalnego życia, z drugiej niepewność jutrzejszego dnia i uzbrojeni po zęby żołnierze ulicy. W jednym z wielu pamiętnych scen Braaim wydaje rozkazy swoim podwładnym dotyczące morderstwa, trzymając na ręku jednoroczną córkę. Niesamowity i niezwykle ważny intymny i przejmujący obraz, które demitologizuje zło i pokazuje jego ludzkie, zaskakująco ciepłe, codzienne oblicze. Jeden z najważniejszych dokumentów zeszłorocznego festiwalu HotDocs.

20:00 POŁÓWKA ŻÓŁTEGO SŁOŃCA (Half of a Yellow Sun), reż. Biyi Bandele, Nigeria/UK 2013, 111’
Lata 60. XX wieku. Kiedy etniczna mniejszość Igbo zakłada swe własne państwo Biafrę, wybucha wojna domowa. W ogarniętym konfliktem kraju krzyżują się losy służącego Ugwu (Boyega), pięknej Olanny (Newton), która porzuciła dostatnie życie w ówczesnej stolicy kraju Lagos, aby zamieszkać ze swym ukochanym oraz Richarda (Mawle), radykalnego Anglika, oczarowanego enigmatyczną siostrą Olanny, Kainene (Rose). Ogarnięci wstrząsającymi okropieństwami wojny starają się przetrwać w świecie konfliktów klasowych, religijnych, rasowych i ekonomicznych. Na tle burzliwych wydarzeń politycznych widz wprowadzany jest w problemy odpowiedzialności moralnej związanej ze spuścizną epoki kolonializmu, lojalności wobec własnej grupy etnicznej i rodziny oraz ich wpływu na relacje międzyludzkie. Z budżetem 8 milionów dolarów, sfinansowanych głównie ze środków krajowych, „Połówka żółtego słońca” stanowi najbardziej ambitną i kosztowną produkcję w historii lokalnego przemysłu filmowego. Niesamowita scenografia i wspaniałe kostiumy, podparta wspaniałymi kreacjami aktorskimi Thandie Newton, Anika Noni Rose oraz Chiwetel Ejiofor przenoszą nas w okres narodzin nowego kraju i pokazuje kluczową fazę budowania jej państwowości.

24 kwietnia, czwartek
18:00 BLOK KRÓTKICH METRAŻY: OKRUCHY ŻYCIA, 112’
Zestaw sześciu krótkich metraży afrykańskich reżyserów, których akcja toczy się we Francji, Kenii, Burkina Faso, Wybrzeżu Kości Słoniowej oraz na Madagaskarze. Od problemów imigranta rwandyjskiego we Francji, poprzez przygody młodego chłopca z Burkina Faso marzącego o byciu superbohaterem czy krótki wgląd we współczesne kanony piękna, filmy pokazują wyrywki życia z codzienności Afrykanów.

20:15 DOWÓD (La Preuve), reż. Amor Hakkar, Algieria/Francja 2013, 93’
Najnowsze dzieło wschodzącej gwiazdy algierskiej kinematografii jest nostalgiczną refleksją nad problemem, który dotyka coraz większej liczby par na całym świecie, czyli niepłodności. To historia Aliego, algierskiego taksówkarza. Ali ma żonę, Hourię, która straciła pierwszego męża i wspólnie z Alim wychowują jej dwie córki z poprzedniego małżeństwa. Gdy w tajemnicy przed żoną Ali jedzie taksówką do innego miasta wykonać badania płodności, w drodze powrotnej zabiera ze sobą młodą ciężarną kobietę Fatimę, która oskarża go, o to, że jest ojcem jej nienarodzonego dziecka. Gdy Houria odchodzi od Aliego, Ali musi podjąć decyzję: odkryć prawdę o swojej niepłodności, którą starał się ukryć przed całym światem, czy żyć z oskarżeniami o zdradę.

25 kwietnia, piątek
18:00 OD BOHATERA DO ZERA (Heroes and Zeros), reż. Niji Akanni, Nigeria 2012, 98’
Amos Fele (Manuel), niegdyś jeden z najlepiej opłacanych nollywoodzkich reżyserów, wydaje fortunę na własne ekscesy i liczne kobiety, tym samym powodując, że nie jest w stanie zapewnić bytu swojej rodzinie. Wewnętrznie rozdarty między realizacją ambitnego projektu dokumentalnego skupionego na problemach lokalnej społeczności rybackiej, a finansowym naciskiem na wyreżyserowanie nollywoodzkiego melodramatu za grube pieniądze, Fele akceptuje bardziej intratną ofertę. Dysonans między jego przekonaniem o własnej artystycznej wielkości a rzeczywistością pogłębia się jeszcze bardziej, kiedy wpada w obsesję na punkcie pięknej aspirującej aktorki Toni Amabibi (Buari). Szybko traci zainteresowanie realizacją samego filmu, zamiast tego koncentruje całą swoją uwagę na zjawiskowej kobiecie, nie bacząc na skutki własnych decyzji. „Od bohatera do zera” to kompleksowa i zjadliwa krytyka wymierzona w sam przemysł nollywoodzki, nienagannie zrealizowana z kąśliwym humorem – szczególnie w scenach stanowiących próbę ukazania Nollywoodu w krzywym zwierciadle. Do tego całość podparta znakomitą grą aktorską czołówki nigeryjskich gwiazd filmowych.

20:00 BÓG KOCHA UGANDĘ (God Loves Uganda), reż. Roger Ross Williams, USA/Uganda 2013, 83’
Pełnometrażowy dokument, który we wnikliwy sposób ukazuje działalność amerykańskiej ultrakonserwatywnej religijnej prawicy na terenie Ugandy. To w dużej mierze dzięki nim w ugandyjskim parlamencie znalazła się ustawa zaostrzająca kary za homoseksualizm, która w pierwotnej wersji uwzględniała także karę śmierci włącznie. Amerykańscy i ugandyjscy działacze religijni stali się twórcami pełnej nienawiści akcji wobec przedstawicieli ruchu LGBT. Pod pretekstem stania na straży moralności i praw zapisanych w Biblii, przyczynili się do eskalacji przemocy wobec środowisk afrykańskich gejów i lesbijek, a także byli współodpowiedzialni za nawrót epidemii AIDS w kraju. Film Williamsa to ostra, bezkompromisowa krytyka religijnie uwarunkowanej pomocy zagranicznej. Ujawnia on także kulisy eksportu anty-homoseksualnej retoryki do Afryki z tzw. Zachodu. Skutki są opłakane: ultrakonserwatywne poglądy będące w odwrocie w USA zyskują poklask w krajach Afryki, a niektórzy bardziej wpływowi misjonarze publicznie chwalą nagonkę na środowiska LGBT.

26 kwietnia, sobota
16:45 CÓRKI DELTY NIGRU (Daughters od Niger Delta), reż. MIND, Ilse van Lamoen, Nigeria 2013, 56’ - pokaz darmowy!
Intymny filmowy portret życia codziennego bohaterek w tym roponośnym regionie, którym pomimo przeciwnościom losu udaje się wiązać koniec z końcem i rozwijać lokalną społeczność. W tle ich osobistych historii rozgrywa się walka z zanieczyszczeniem środowiska i problemami z powszechnym łamaniem praw człowieka, które wpływają na ich życie. Film podkreśla też siłę i odporność zwykłych kobiet, przeciwstawiających się niesprawiedliwościom, stanowiącym ich codzienność. Kobiety z Delty Nigru nawigują na jej niespokojnych wodach i przejmują odpowiedzialność za własny los. Film zrealizowany przez same kobiety z Delty to niespotykana możliwość usłyszenia opowieści oczami samych zainteresowanych.

18:00 C JAK CHŁOPIEC (B for Boy), reż. Chika Anadu, Nigeria/UK 2013, 118’
Dzięki niezwykle mocnemu debiutowi Chika Anaku wprowadza kino nigeryjskie w świat światowego art-house'u. Odważny i nieunikający konfrontacji z kulturowymi tabu debiut reżyserki wnika w rozdartą tkankę społeczną kraju znajdującego się pomiędzy przeszłością a przyszłością. 39-letnia Amaka Okoli (Nwadili) jest dobrze usytuowaną bizneswoman, stanowiącą o nowym obliczu współczesnej Nigerii – przedsiębiorcza, pewna siebie oraz w niezwykle udanym równoprawnym związku ze swoim mężem Nonso (Odogwu). Mimo szczęśliwego małżeństwa posiadają tylko jedną córkę Ijeomę, przez co rodzina męża zaczyna wywierać presję odnośnie braku męskiego potomka. Matka Nonso, zaprasza nawet do domu syna potencjalną drugą żonę - młodziutką Chimę. Amaka, która właśnie znajduje się w 6 miesiącu ciąży, zaczyna tracić grunt pod nogami. Pomimo zapewnień męża o jego miłości, coraz mocniej wpada w pułapkę tradycyjnych oczekiwań odnośnie roli kobiety w domu, a pragnieniami współczesnej wyzwolonej kobiety. Zdjęcia zrealizowane przez wschodzącą gwiazdę polskiej sztuki operatorskiej Monikę Lenczewską.

20:30 TO WINA HAJSU cz. I i cz. II (Coz Ov Moni I & II), reż. King Luu, Ghana 2013, 108’
W typowy ghanijski dzień w Gbese, Akra, duet hip-hopowy M3NSA i Wanlov the Kubolor wstają z prostym planem: odebrać kasę od paskudnego dłużnika, po czym pójść do klubów w poszukiwaniu czarnej Afrodyty. Szalona jazda bez trzymanki, która – jak głoszą twórcy, czyli zespół FOKN BOIS oraz reżyser King Luu – jest pierwszym musicalem pidgin english, czyli w ghanijskiej lokalnej odmianie angielskiego. W obu częściach mówione dialogi pojawiają się jedynie okazjonalnie, zamiast tego z komicznym zacięciem, przypominającym przygody amerykańskiego kultowego duetu Cheech i Chong, rapują wymieniając się poglądami, dyskutując o jedzeniu, o kobietach, martwiąc się o pieniądze.

27 kwietnia, niedziela
16:30 BLOK KRÓTKICH METRAŻY: AFRYKA W POLSKIM OBIEKTYWIE, 82’ - pokaz darmowy!
Zestaw pięciu krótkich polskich dokumentów zrealizowanych w Kamerunie, Nigrze, Burkina Faso, Egipcie i Sierra Leone. Wśród tematów poruszonych znalazł się problem krwawych diamentów, zapasy afrykańskie, dokument o ciężkim życiu Koptów w Egipcie czy inspirujący film o kameruńskim wynalazcy, który potrafi zbudować wymyślne maszyny z niczego.

18:15 KRÓLOWE NOCY W ŚWIECIE GANGÓW (Glitterboys and Ganglands), reż. Lauren Beukes, RPA 2011, 67’ + DROGA DO RAJU (Sur la route du paradis), reż. Uda Benyamina, 43’
Królowie nocy w świecie gangów: W samym sercu najbardziej brutalnej dzielnicy kraju – Cape Flats, gdzie wojny gangów są życiem codziennym, odbywa się konkurs Miss Gay Western Cape. Nie bacząc na brutalność egzystencji, grupa transseksualnych moffies zszywa cekiny, układa włosy, poleruje tiary, depiluje ciało, przykleja rzęsy i ćwiczy swój ponętny chód, wszystko w nadziei zdobycia zaszczytnego miana najpiękniejszego geja Zachodniego Wybrzeża. Reżyserka Lauren Beukes skupia swoją uwagę na wybranej grupie uczestników, obserwując ich nieustające starania, żeby ukazać światu „wewnętrzną kobietę”. Kamera śledzi ich od przygotowań aż po sam wielki dzień. Kat Gilardi, będąca w szczęśliwym związku, dokłada wielkich starań do konkursu, choć tragedia rodzinna w pewnym momencie może zmusić ją do wycofania się z rywalizacji. Eva Torez za dnia jest mechanikiem samochodowym, nocą zaś przywdziewa suknie i błyszczy na scenach. Ale faworytką jest Kayden van Eden, która wygrała już wiele konkursów piękności w przeszłości. Tegoroczna wygrana nie jest jednak pewna, bo właśnie znajduje się w trakcie zmiany płci...
Droga do raju: Leila i jej dwoje dzieci, Sarah i Bilal, opuścili swój kraj, aby przenieść się do Francji. Jako nielegalna imigrantka we Francji, Leila mieszka w przyczepie i stara się dołączyć do swojego męża rezydującego w Anglii. Pragnie zapewnić swoim dzieciom lepsze życie i stara się je chronić za wszelką cenę. Gdy wreszcie trafia na ślad swojego męża i ma już pieniądze potrzebne, by dołączyć do niego wraz z dziećmi, pętla nielegalnej imigrantki znowu zaciska się na jej szyi.

20:00 TAKI SIĘ URODZIŁEM (Born This Way), reż. Deb Tullman, USA/Kamerun, 82’
Poetycki obraz podziemnej społeczności homoseksualistów w Kamerunie, którzy zmagają się z postępującym nawrotem homofobii i naruszeniem praw człowieka. Nie ogranicza się tylko do pokazywania ciemnej strony ich życia, ale także próbuje odpowiedzieć na pytania: Kim są? Czego pragną? I jak im się żyje w nowoczesnej Afryce? Kamerun jest krajem, w którym odnotowano największą liczbę aresztowań za homoseksualizm. Do więzienia można trafić na 5 lat za nieodpowiedni strój. Prawo zakazujące homoseksualizmu w Kamerunie wywodzi się jeszcze z czasów kolonialnych, przez lata pozostając martwymi przepisami, teraz jednak egzekwowane jest bezlitośnie.

DCF WROCŁAW – WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

A oto wydarzenia towarzyszące festiwalowi:
– Wystawa zdjęć Różnorodność Afryki autorstwa Dominiki Kustosz (dominikakustosz.com) wraz z uroczystym finisażem, 12-04-2014 (sobota) do 24-04-2014 (czwartek), Browar Mieszczański (Galeria).
– Gambia: the smailing coast of Africa, Slajdowisko z muzycznych poszukiwań
w Afryce. Opowieść Wojciecha Krasuskiego; 24-04-2014 (środa), godz. 16.30, KsięgarnioKawiarnia Nalanda.
Jak reagować na rasizm? Spotkanie ze Stowarzyszeniem Nomada w ramach Kawiarenki Rady Seniorów, 24-04-2014 (czwartek), godz. 15:00, Infopunkt Łokietka 5.
– Warsztaty z fotografii podróżniczej prowadzone przez Dominikę Kustosz (dominikakustosz.com) oraz Łukasza Wojciechowskiego, 25-04-2014 (piątek); godz. 18:15, Klub Pod Kolumnami (warsztaty płatne).
– Warsztaty Kobieta w Afryce. Między tradycją a nowoczesnością prowadzone przez Iwonę Annę Ndiaye; 26-04-2014 (sobota), godz. 12:00, Klub Pod Kolumnami.
– Z Afryki do Brazylii w rytmie Sambacatum – energetyczny koncert prezentujący mieszankę samby, rytmów afro-brazylijskich oraz jamajskiego funku; 26-04-2014 (sobota), godz. 19:00, Klub Pod Kolumnami.
– AfryKamerowe Afterparty – afrykańskie reggae i nie tylko! (by DJ Top), 26-04-2014 (sobota), godz. 21:00, Klub Słońce.
– Warsztaty taneczne afro z Kają Sadowską; 27-04-2014 (niedziela), godz. 12:30, Klub Pod Kolumnami.
– Warsztaty Co ma północ do południa – globalne współzależności dla młodzieży, 27-04-2014 (niedziela), godz. 14:15, Klub Pod Kolumnami.
– Warsztaty Afryka – to nie kraj dla przedszkolaków wraz z rodzicami, 27-04-2014 (niedziela), godz. 16:00, Klub Pod Kolumnami.
Uwaga – na wszelkie warsztaty (w związku z ograniczoną liczba miejsc) obowiązują zapisy: [email protected]
Wszystkie wydarzenia towarzyszące (poza warsztatami fotografii podróżniczej) – wstęp bezpłatny!
DCF Wrocław w trakcie Festiwalu zaprasza do holu kina na przepyszną kawę z różnych krajów Afryki serwowaną przez twórców tajemniczego projektu Czarny Deszcz.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto