Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza rzecznik konsumentów: uwaga na zakupach, nie podpisujmy umów na szybko!

PAS, mat. prasowe
Czasami pęd do zakupów sprawia, że zapominamy o tym, by kupić coś naprawdę przydatnego
Czasami pęd do zakupów sprawia, że zapominamy o tym, by kupić coś naprawdę przydatnego
Dąbrowa Górnicza rzecznik konsumenta. Każdy z nas chociaż raz w życiu miał chyba do czynienia z nieuczciwym sprzedawcą, który wcisnął tam wadliwy produkt lub taki, który szybko okazał się do niczego nie przydatnym. Podobnie jest też z firmami, które oferują np. wymianę okien czy drzwi, a potem nie dość, że nie wyrabiają się w terminie, to jeszcze na koniec wszystko zrobią źle. I co wtedy?

Dąbrowa Górnicza rzecznik konsumentów: uwaga na zakupach, nie podpisujmy umów na szybko!

Najlepiej skierować swe kroki do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miejskim, gdzie zawsze możemy liczyć na pomoc, porady i fachowe wsparcie w dochodzeniu swoich racji.

A, że takich poszkodowanych mieszkańców naszego miasta jest mnóstwo świadczą dane statystyczne. W 2013 roku do biura zgłosiło się 3620 konsumentów z prośbą o udzielenie porady. W porównaniu do 2012 roku to o 837 porad więcej. Najwięcej problemów mieszkańcy mieli z usługami telekomunikacyjnymi – 449 udzielonych porad. Skargi dotyczyły telefonii stacjonarnej i komórkowej, usług telewizyjnych oraz internetu.

– Bardzo dużo skarg dotyczyło firm, które oferowały dekodery do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. W 2013 r. powstało wiele firm, które oferowały konsumentom takie dekodery w cenach od 400 do 800 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że przeciętnie dekoder kosztował w granicach 100-200 zł, to działalność tych firm nie była do końca uczciwa. Należy dodać, że przy sprzedaży dekodera dodatkowo „wciskano” umowy o świadczenie usług telewizyjnych, bardzo często niekorzystnych dla konsumentów – czytamy w rocznym sprawozdaniu z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Drugą taką grupą spraw, z którymi konsumenci mieli najwięcej problemów są usługi finansowe oferowane na rynku oraz usługi windykacyjne – łącznie 284 udzielonych porad. Porady dotyczyły umów zawieranych z instytucjami parabankowymi, udzielającymi pożyczek.

W przypadku sprzedaży udzielono 1901 porad. Skargi konsumentów związane były z dochodzeniem przez konsumentów roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową oraz gwarancji. Problemy, z jakimi zgłaszali się konsumenci dotyczyły przede wszystkim: jakości sprzedawanych towarów, odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego z tytułu niezgodności towaru z umową, narzucania reżimu odpowiedzialności gwarancyjnej poprzez przekazywanie reklamacji do serwisu gwarancyjnego. Najwięcej porad w zakresie umowy sprzedaży, podobnie jak w latach poprzednich, dotyczyło produktów przemysłowych, w tym obuwia, sprzętu RTV i AGD, mebli, komputerów i telefonów komórkowych. Dominującą kategorią jest obuwie, gdzie udzielono 868 porad, co stanowi około 46 % wszystkich porad z zakresu sprzedaży towarów.

W 2013 roku rzecznik wystąpił do 290 przedsiębiorców celem wyegzekwowania roszczeń konsumentów. 204 spraw zakończyło się uznaniem roszczeń konsumentów, co stanowi 70,3% pisemnych i telefonicznych interwencji rzecznika. 81 spraw załatwiono odmownie, co stanowi 29,7% podjętych interwencji (podtrzymanie stanowiska sprzedawcy w sprawie odmowy uznania reklamacji, nieuzasadnione roszczenia konsumentów). 5 spraw jest w toku załatwiania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto