Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy we Wrocławiu ruszy system inteligentnego parkowania? Przeczytaj!

Marcin Kruk
materiały Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
Urząd Miejski Wrocławia poinformował, że uruchomi system wykrywania wolnych miejsc parkingowych dla autokarów. Aplikacja na telefon znajdzie wolne miejsce i zaprowadzi na nie pojazd. Ta informacja zapewne ucieszy kierowców autobusów, ale niewątpliwie rozczaruje posiadaczy aut osobowych. W wielu dużych miastach – np. w Gdańsku, Gliwicach, Łodzi, Piekarach Śląskich i Krakowie – działają systemy parkingowe dla aut osobowych. Smart Parking Comarch wskazuje kierowcom najbliższe wolne miejsce i pokazuje trasę dojazdu.

Wrocław zadba o kierowców autokarów, a właściciele ponad 0,5 mln innych pojazdów zarejestrowanych w mieście zostaną pominięci?

W urzędzie miasta zapytaliśmy, dlaczego stolica Dolnego Śląska nie skorzystała z gotowych rozwiązań już ułatwiających życie zmotoryzowanym mieszkańcom innych miast. Na pytanie czy zadecydowała o tym cena systemu Comarchu, czy urzędnicy dostrzegli inne jego wady.

Maja Wysocka z wydziału komunikacji UM odpowiedziała: – Obecnie jesteśmy na etapie badania technologii i dopiero wynik testów pozwoli ocenić, jakie rozwiązania będą najlepiej sprawdzały się we Wrocławiu i czy oraz jaki system będziemy chcieli zamówić. Projekt badawczy trwa do końca roku i jest bezpłatny dla miasta. Realizuje go konsorcjum firm Ericsson i Tauron. Do przeprowadzenia testów wybrana została ulica Bałuckiego. Zamontowano na niej kilka rodzajów kamer monitorujących miejsca postojowe oraz wjazd i wyjazd pojazdów. Na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i Vozilli dodatkowo zamontowane zostaną detektory – wyjaśnia urzędniczka.

Czy to nie wyważanie otwartych drzwi – tworzenie nowego systemu, skoro z dobrym skutkiem działa mechanizm opracowany przez kogoś innego?

Wprawdzie urząd nie potrafił odpowiedzieć, dlaczego nie Smart Parking, jednak tajemnica może tkwić właśnie w firmie energetycznej zaangażowanej w badania. Comarch tworzył swoje rozwiązanie we współpracy z Energą. Kraków natomiast – obsługiwany przez Tauron – stworzył własny system „na bazie rozwiązań Comarch”.

To właśnie na słupach oświetleniowych montowane są kamery sprzęgnięte w systemie IVA, który, w dużym uproszeniu, przekazuje dane o wolnych miejscach na telefon kierowcy. Wielcy operatorzy energetyczni nie angażują się w tego typu projekty charytatywnie: to szansa na pozyskanie nowych klientów, a także zbieranie danych geolokalizacyjnych, które w przyszłości pozwolą profilować użytkowników i proponować im dostosowane usługi i towary.

Wg raportu przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. i Polską Organizację Branży Parkingowej we Wrocławiu w 2017 r. było aż 877 samochodów na 1000 mieszkańców. Daje to stolicy Dolnego Śląska drugie miejsce w kraju pod względem wskaźnika zmotoryzowania. Wrocławscy kierowcy spędzają w korkach ok. 8 – 9 godzin miesięcznie.
Autorzy raportu wyliczyli, że aby zaparkować obok siebie wszystkie zarejestrowane pojazdy – ponad 550 tys. - przy minimalnym wymiarze miejsca postojowego potrzeba byłoby 6,35 km.kw. „To ponad 2% powierzchni Wrocławia, albo, żeby lepiej zobrazować potrzeby, ok. 850 boisk piłkarskich” czytamy w raporcie. W strefie płatnego parkowania w 2017 r. miejsc parkingowych było 4223.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy we Wrocławiu ruszy system inteligentnego parkowania? Przeczytaj! - Wrocław Nasze Miasto

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto