Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czat ekologiczny: "Kampanie społeczne i ich wpływ na wzrost świadomości ekologicznej"

Redakcja
Zapraszamy do lektury zapisu czatu pt. "Kampanie społeczne a wzrost świadomości ekologicznej". Naszymi gośćmi byli Maciej Wojciechowski i Olgierd Cieślik.
Moderator: Witamy na czacie Macieja Wojciechowskiego i Olgierda Cieślika.


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: Witamy serdecznie!



~jas: Proszę ocenić skuteczność takich kampanii edukacyjnych. Czy są potrzebne komu i glaczego?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: MW: Skuteczność kampanii edukacyjnych, co pokazuje nie tylko akcja życie po śmieciach, jest bardzo duża. Wystarczy przypomnieć kampanię dotyczącą np. szkodliwości palenia papierosów, a efekty są widoczne niemal od razu. Jeśli chodzi o akcję prowadzoną wspólnie przez DZ, TVS i Fundację Edukacja bez granic, na podstawie przeprowadzonych badań....


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: ankietowych, jednoznacznie stwierdziliśmy, że cel jakim było uwrażliwienie mieszkańców naszego regionu na problem utylizacji odpadów komunalnych, został osiągnięty. To znaczy, mieszkańcy naszego regionu dostrzegli konieczność zainwestowania środków w budowę spalarni śmieci...


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: Kampanie są potrzebne nam - obywatelom, bo nie zawsze speclalistyczna wiedza dotycząca różnych zagadnień może trafić do nas w sposób przekonywujący i przystępny, a taką właśnie formę przyjmuje się przy przygotowniu kampani edukacyjnynch.\



~jas: co wykazała ankiega, którą robiliście w ramach tej kampanii?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: MW: Ankieta wykazała przede wszystkim to, że zwiększyła się świadomość mieszkańców naszego regionu w zakresie potrzeby inwestycji w nowoczesne przedsiębiorstwa zajmujące się utylizacją odpadów komunalnych, chodzi tu o spalarnie śmiecu bądź kompostownie. Zauważalny był też wzrost postrzegania przez respondentów problemów jaki tworzą nielegalne wysypiska śmieci, spalanie śmieci....


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: w piecach. Jeśli chodzi o problem segregacji odpadów, większą wrażliwością, co ciekawe wykazywali się mieskzańcy wsi.



~j: Jaki Pana zdaniem jest odbiór kampanii społecznych tego typu przez mieszkańców - czy to jest sposób na dialog społeczny?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: OC: W przypadku kamapnii życie po śmieciach przyjęliśmy założenie, że kampania będzie miała charakter interakcyjny, to znaczy, że z jednej strony mieszkańcy regionu będą zwracać uwagę na problemy choćby z dzikimi wysypiskami śmieci, z drugiej zaś dziennikarze będą oczekiwać jasnych deklaracji władz samorządowych w kwestii rozwiązywania tych problemów. W tym momencie....


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: za pośrednictwem wiodących mediów w województwie śląskim (DZ i TVS), można powiedzieć, że dialog społeczny przez ostatnie pół roku w tej sprawie był prowadzonuy intensywny i efektwny.



~s: Jak pan ocenia czy zmieniło się postrzeganie i odbiór tego typu działań wśród mieszkańców naszego regionu?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: MW: Postrzeganie problemu napewno poprawiło się w sposób wyraźny, czego dowodem są odpowiedzi respondentów na ankietę, z którą poprzez portal naszemiasto.pl dotarliśmy do 50 000 użytkowników. Ogólnie rzecz biorąc wyniki pokazały, że prowadzona przez pół roku kampania życie po śmieciachosiągnęła swój cel bo wyraźny odsetek (wynoszący około 15%) osób odpowiadających na ankietę dostrzegł


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: śmieci w porównaniu z osobami, które na ankietę odpowiadały przed rozpoczęciem kamapnii edukacyjnej.



~on19_1: Jestem uczniem 4 klasy technikum ochorny środowiska jak pan sądzi czy rozsądnym rozwiązaniem bylo by w Polsce postawwienei na energie odnawialną np. kolktory słoneczne


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: OC: Zdecydowanie tak, chciałbym tu dodać, ze narodowy fundusz ochrony środowiska od kilku lat zachęca gminy do do tego by zaangażowały się w promocję instalowania kolektorów słonecznych w gospodarstwach domowych przy czym, każdy zainteresowany może otrzymać dofinansowanie wynoszące 50% wartości takiej intstalacji...


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: Zachęcam do odwiedzenia strony interentowej At Groupes zajmuje się tym zagadnieniem dobrych kilka lat. Szczegółowe informacje można znaleść na stronach NFOŚiGW.



~a_new: Nie sadzi pan, ze propblem dzikich wysypisk skonczy sie wraz z wejsciem nowej ustawy o oplatach za smieci?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: MW: W większości przypadków tak.. Nie mniej jednak musimy pamiętać, ze część dzikich wysypisk śmieci znajduje się poza jurysdykcją działania samorządów lokalnych. Myślę tu o lasach państowych i PKP. Sprawa terenów należących do PKP jest mi o tyle bliska, że w sąsiedztwie mojego domu znajduje sie takie wysypisko. Jak sądzę miasto, tą kwestią się nie zajmnie, gdyż nieczynne juz torowisk


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: terenami przylegającymi nie należy do gminy.



~Łukasz28: na jakiej próbie badanie ankietowe zostało przeprowadzone, i gdzie moge zobaczyć wyniki ankiety?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: OC: Tak jak wspominałem ankieta na początku i na końcu całej kampani, poprzez portal naszemiasto.pl trafiła do 50 000 unikalnych użytkowników. Odpowiedzi udzieliło nam około 600 osób, co zważywszy, że profesjonalne pracownie badań społecznych przeprowadzają swoje badania ogólnopolskie na próbie około 1000 osób, można stwierdzić, że ilośc respondetów jest wystarczająca....


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: do tego aby dokonać rzeczowej analizy.Wyniki badań były opublikowane w Dzienniku Zachodnim 17 października.



~jas: Jak Pan mysli, jaki wpływ na ludzi miała ta kampania? Może jednak bez tej kampanii ustawa śmieciowa byłaby przegłosowana w parlamencie i podpisana przez Prezydenta RP?


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: MW: Celem naszej kampanii nie bylo przekonanie odbiorców do sensowności wprowadzenia ustawy śmeiciowej (chociaż ta sprawa oczywiście pojawiała się w naszych publikacjach), ale bardziej dotyczyła problemu utlizacji odpadów komunalnych w naszym regionie. Właśnie ten problem jest ogromnym wyzwaniem dla władz samorządowych na poziomie województwa i powiatów, bo jak dotąd w naszym wojewódz


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: nie zbudowano nowoczesnej spalarni śmieci. To czym dysponujemy obecnie, to zwykle wysypiska.



Moderator: Dziękujemy za udział w czacie.


M._Wojciechowski,_O._Cieślik: Również dziękujemy!







Naszymi gośćmi będą:

Maciej Wojciechowski, absolwent socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, wiceprezes zarządu Fundacji Edukacja Bez Granic. Od kilkunastu
lat zajmuje się szkoleniami, doradztwem i działaniami promocyjnymi, pozyskując na ten cel fundusze europejskie.

Olgierd Cieślik, absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, prezes zarządu Fundacji Edukacja Bez Granic i wiceprezes zarządu At Group S.A.
Specjalizuje się w zarządzaniu finansowym projektów realizowanych w oparciu o fundusze europejskie.

Zadaj pytanie...
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czat ekologiczny: "Kampanie społeczne i ich wpływ na wzrost świadomości ekologicznej" - śląskie Nasze Miasto

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto