Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie” gości na Olimpiadzie Teatralnej w Indiach

Małgorzata Matuszewska
Teatr ZAR/materiały prasowe
Wrocławski Teatr ZAR reprezentuje Polskę na Olimpiadzie Teatralnej 2018 w Indiach. W Bangalurze i Nowym Delhi pokazuje „Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie”.

Przedstawienie „Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie” zostało zaprezentowane 18 lutego w Nowym Delhi, 20 lutego spektakl obejrzą widzowie w Bangalurze w ramach 8. Międzynarodowej Olimpiady Teatralnej, która w tym roku odbywa się w Indiach i trwa aż do kwietnia. W programie znalazły się najlepsze spektakle z całego świata.
Spektakl Teatru ZAR, który właśnie obchodzi swoje dziesięciolecie, w 2012 roku otrzymał prestiżowe nagrody Herald Angel i Total Theatre Award podczas festiwalu Fringe w Edynburgu. Tytuł spektaklu jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. – Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Aglaji Veteranyi – zapewniają twórcy. W czasie pracy nad spektaklem, członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii. Występują: Kamila Klamut i Ditte Berkeley w rolach Marty i Magdy, sióstr Łazarza, znanych z „Ewangelii dzieciństwa”, pierwszego spektaklu Teatru ZAR, Matej Matejka oraz: Nini Julia Bang, Alessandro Curti, Jarosław Fret, Aleksandra Kotecka, Ewa Pasikowska, Tomasz Wierzbowski i Orest Sharak. Współpraca muzyczna: Mariana Sadowska, współpraca nad partyturą ruchową: Vivien Wood. „Cesarskie Cięcie...” to druga część tryptyku „Ewangelie dzieciństwa”, spektakl miał premierę w 2007 roku we Florencji. Projekt prowadzi Jarosław Fret.
– Reprezentacja Indii oglądała spektakl w czasie Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu w 2016 roku. Przedstawienie bardzo im się spodobało, a teraz widzowie przyjęli je bardzo dobrze. Wrocławska reprezentacja: Jarosław Fret, Magdalena Mądra z Teatru ZAR, Jarosław Broda (dyrektor miejskiego Wydziału Kultury) oraz Theodoros Terzopoulos, przewodniczący Komitetu Olimpiady Teatralnej przekazali olimpijskie insygnia na ręce wiceprezydenta Indii Venkaiaha Naidu i dyrektora National School of Drama Wamana Kendere. W programie olimpiady znalazły się najlepsze spektakle z ponad 30 krajów z całego świata. Hasłem tegorocznej edycji jest uniwersalne pojęcie przyjaźni wyrażanej przez symboliczną flagę, a łączące wszystkich twórców teatralnych w ciągłym poszukiwaniu i odkrywaniu prawdy – mówi Jakub Tabisz z Teatru ZAR.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto