Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

18.04.2008 CZAS WOLNY - Wskocz na siodełko

Anna Młynkowiak
Zabawa, rekreacja, sport - to wszystko zapewnia rower. Pierwsze prawdziwie wiosenne dni zachęcają do spędzania czasu na świeżym powietrzu, a jazda rowerem jest jednym z najlepszych sposobów wykorzystania wolnych ...

Zabawa, rekreacja, sport - to wszystko zapewnia rower.

Pierwsze prawdziwie wiosenne dni zachęcają do spędzania czasu na świeżym powietrzu, a jazda rowerem jest jednym z najlepszych sposobów wykorzystania wolnych chwil. W dzisiejszym numerze prezentujemy trasy rowerowe powiatu leszczyńskiego i kościańskiego. Podpowiadamy też, jakie rowery są dostępne na rynku i jak przygotować pojazd do bezpiecznej jazdy.
Rowerowa wycieczka to dobry pomysł na spotkanie z rodziną i przyjaciółmi. Jednak aby czuć się na niej bezpiecznie, trzeba mieć odpowiedni pojazd i wybrać trasę właściwą do umiejętności, kondycji, wieku i zainteresowań.

Właściwy rower
Sklepy specjalistyczne oferują duży wybór pojazdów. Dla osób, które startują, bądź chcą kiedyś wystartować w zawodach przeznaczone są rowery szosowe - inaczej nazywane wyścigowymi lub kolarzówkami. Te rowery są szybkie i lekkie. Mają kierownicę baranek, pozwalającą przyjąć opływową sylwetkę, wąskie, lekkie obręcze i co za tym idzie wąziutkie, gładkie opony stawiające minimalny opór. Mogą być wykorzystywane zarówno jako rowery treningowe, jak i środek codziennej komunikacji, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy cenią sobie szybkość i możliwość pokonywania długich dystansów. Takie rowery są dobrym pomysłem na trasy, które prowadzą po drogach asfaltowych. Nie nadają się na wyprawy po nierównej nawierzchni, ponieważ maja słabą amortyzację. Kosztują od 800 złotych do 3 tysięcy. Za te przeznaczone tylko na profesjonalne zawody trzeba zapłacić znacznie więcej.
Dla amatorów mocniejszych wrażeń najlepsze będą rowery górskie. Te pojazdy mają stabilną, przystosowaną do trudnych warunków konstrukcję. Opony w rowerach górskich są szerokie i mają z reguły głęboki bieżnik klockowy ułatwiający jazdę po piasku, błocie i dobrze wczepiający się w nierówności. Kierownica jest prosta, co ma zapobiegać wyrwaniu się jej z rąk nawet, gdy koła gwałtownie podskakują na wertepach. Ważne w tych rowerach są także hamulce, w tych najlepszych modelach hydrauliczne lub tarczowe. Jest to pojazd dobry na trasy crossowe, gdzie nawierzchnia jest nierówna i kamienista. Za rower górski trzeba zapłacić od 400 złotych do 2,5 tysiąca.
Tras przeznaczonych dla miłośników rowerów szosowych i górskich jest w regionie niewiele. Najwięcej wyznaczonych dróg jest przystosowanych dla osób jeżdżących rowerem rekreacyjnym. Pozwala on na spokojną i wygodną jazdę. Firmy produkujące rowery oferują pojazdy o dużych kołach, którymi łatwo pokonuje się wzniesienia. Pojazdy te są przystosowane zarówno do poruszania się po mieście, jak i po większości tras rowerowych. Do jazdy miejskiej i rekreacyjnej dobre są także rowery w tak zwanym stylu holenderskim - modne zwłaszcza wśród pań. Mają wysoko umieszczoną kierownicę, która umożliwia zachowanie wyprostowanej sylwetki i obserwację okolicy. Są wyposażone w duże koła, szerokie i wygodne siodełko, błotniki oraz ochronę łańcucha. Taki rower można kupić już od 360 złotych. Ceny najdroższych modeli, które mają między innymi aluminiową ramę, amortyzację pod siodełkiem i przednim widelcem przekraczają 2 tysiące złotych. W tych rowerach dodatkowym atutem jest też prądnica, która zastępuje dynamo. Dzięki temu koło nie napotyka na opór i może szybciej jechać.
Dla dziecka natomiast należy wybrać taki rower, który przede wszystkim będzie odpowiedni do jego sylwetki. Trzeba sprawdzić w sklepie czy malec czuje się na rowerze swobodnie, czy dosięga stopami pedałów i podłoża, czy może obsługiwać hamulce, bezpiecznie wchodzić i schodzić z roweru. Dla dzieci odpowiednie są pojazdy, które posiadają amortyzowany widelec, lub w których kierownica jest trochę wyżej niż siodełko, co zapewnia wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy. Za rower dla dziecka trzeba zapłacić od około 300 złotych do 2 tysięcy.

Modnie, ale bezpiecznie
Dwa koła, siodełko, pedały i kierownica to już za mało by sprostać rowerowym standardom. Modny, stylowy i funkcjonalny rowerzysta może zaopatrzyć się też w różnorakie akcesoria. Aby jazda była bardziej komfortowa warto kupić rękawiczki bez palców. Najlepsze są wykonane z antypoślizgowej skóry i przewiewnej siateczki. Kosztują one od 20 do 40 złotych. Odpowiednie buty (od 160 złotych) mają usztywniona podeszwę, którą można wczepić w pedały, dzięki temu łatwiej się jeździ. Poza tym modny rowerzysta ma jeszcze ubranie wykonane z tkanin, które zapewniają oddychanie ciała i odprowadzanie potu na zewnątrz (koszulki od 70 złotych, spodnie od 85 złotych, szorty od 60 złotych, skarpetki od 20 złotych). Do tego pasują sportowe okulary za około 90 złotych i opaski, które ściągają pot z nadgarstków za około 20 złotych. Można jeszcze dołożyć licznik, który pokaże prędkość jazdy i liczbę przejechanych kilometrów (od 30 do 400 złotych).
Bezpieczny rowerzysta nie może zaś zapomnieć o kasku. Choć na razie nie ma obowiązku jazdy w kasku, jednak warto go mieć. Jest on zalecany zwłaszcza dla dzieci, które często się przewracają. Najtańsze kaski można kupić już za około 80 złotych. Za te najdroższe, które mają więcej otworów wentylacyjnych i są lżejsze, trzeba zapłacić nawet 400 złotych. Warto też mieć pompkę (salony rowerowe oferują urządzenia przystosowane do wszystkich rodzajów wentyli od 10 do 50 złotych), kłódkę (w cenie do 8 do 50 złotych) i podstawowy zestaw narzędzi, który można umieścić w specjalnej saszetce przypinanej pod ramą roweru za około 30 złotych. Poza tym by jazda była wygodniejsza do rowerów rekreacyjnych i miejskich można dokupić koszyk (od 15 do 40 złotych). Nie można również zapomnieć o odpowiednim oświetleniu. Jeżeli rower nie jest standardowo wyposażony w lampy i odblaski, trzeba je doczepić samemu.

Przygotowany na trasy
Każdy rower musi być odpowiednio konserwowany i przygotowany do jazdy. Po zimie trzeba sprawdzić stan ogumienia. Jeżeli długo nie jeździmy rowerem to lepiej przechowywać go w pozycji pionowej. Najlepiej go powiesić, tak by koła nie dotykały podłoża, co zapobiega odkształcaniu się opon. Poza tym raz na pół roku trzeba nasmarować łożyska kół i łożyska mechanizmu korbowego przy pedałach. Raz na rok zaś łożyska kierownicy. Okresowo należy też przesmarować linki hamulcowe. Łańcuch trzeba czyścić i naoliwić za każdym razem, gdy jeździmy po błocie. Konserwacja roweru, regulacja linek hamulcowych, dbanie o opony i łożyska sprawia, że jazda będzie znacznie bezpieczniejsza. Żeby czuć się swobodnie warto też wozić ze sobą podstawowe narzędzia do naprawy łańcucha czy kół, aby w trasie nie spotkały nas przykre niespodzianki.
Z tak sprawdzonym i przygotowanym rowerem można ruszać w każdą drogę.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 18.04.2008 CZAS WOLNY - Wskocz na siodełko - Wielkopolskie Nasze Miasto

Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto